Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: middelbaar beroepsonderwijs - december 2019

In deze editie leest u over de uitkomsten van ons themaonderzoek naar raden van toezicht in het mbo. Verder informeren we u onder andere over de wijziging van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB en over het onderzoek van Toezicht Sociaal Domein naar de participatie van jongvolwassenen zonder startkwalificatie.

Save the date: De Staat van het Onderwijs 2020

Het congres De Staat van het Onderwijs vindt komend jaar plaats op woensdag 22 april in het congrescentrum van de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. De inspectie presenteert tijdens het congres een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in het onderwijsstelsel. Daarnaast kunt u workshops en andere sessies volgen. Wilt u het congres bijwonen? Zet de datum alvast in uw agenda! Bekijk het nieuwsbericht op onze website voor meer informatie.

Intern toezicht mbo verbetert stap voor stap

Het interne toezicht in het mbo is de laatste jaren professioneler geworden. Van de raden van toezicht wordt tegenwoordig verlangd dat ze actiever zijn dan vroeger en kritischer op het onderwijsbestuur waar ze toezicht op houden. Toch moeten de interne toezichthouders zich nog verder verbeteren; dat vinden zij ook zelf. Het rapport Governance in het mbo toont hoe de raden van toezicht in het mbo hun rollen vervullen en hoe het samenspel met bestuurders verloopt. Het rapport bevat ook goede voorbeelden van rolvervulling, rolzuiverheid en samenspel, die door de raden van toezicht en de bestuurders werden aangedragen.

Begin 2020 resultaten evaluatie onderzoekskaders bekend

We ronden op dit moment de evaluatie van de onderzoekskaders af die op 1 augustus 2017 van kracht zijn geworden. De inspectie evalueert deze kaders om te bekijken welke aanpassingen gewenst zijn per augustus 2021. Hoe evalueren we? We voeren gesprekken met veel betrokkenen binnen en buiten het onderwijsveld en publiceren de uitkomsten hiervan begin 2020 op onze website. Daarnaast onderzoekt de Radboud Universiteit de effecten van ons toezicht door instellingen en besturen te bevragen. Deze resultaten gaan medio 2020 naar de Tweede Kamer. Bekijk voor meer informatie de webpagina Evaluatie en bijstelling onderzoekskaders.

Wijziging Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB

Met ingang van 1 augustus 2019 is het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB gewijzigd. Zo zijn de regels voor vrijstellingen voor generieke en beroepsspecifieke examenonderdelen zoveel mogelijk gelijk getrokken. Daarnaast is met de wijziging meer flexibiliteit in afnamemomenten gecreëerd. Ten slotte is het per 1 augustus mogelijk om rekenen via een instellingsexamen te examineren. Examinering via het digitale centrale examen rekenen blijft ook mogelijk. De wijzigingen sluiten aan bij de versterkte verantwoordelijkheid van de examencommissie voor de examinering en de borging daarvan. Raadpleeg voor meer informatie het Servicedocument van het Kennispunt MBO Taal en Rekenen.

Duurzame participatie jongvolwassenen zonder startkwalificatie verdient meer aandacht

Hoe nemen jongvolwassenen die het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs of entreeopleidingen verlaten deel aan de maatschappij? Toezicht Sociaal Domein (TSD), waarin de Inspectie van het Onderwijs, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Inspectie Justitie en Veiligheid en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid samenwerken, deed hier onderzoek naar. De belangrijkste aanbeveling die uit het onderzoek naar voren komt, is om gemeenten en netwerkpartners te stimuleren:

    meer aandacht te hebben voor duurzame participatie;
    oog te hebben voor het belang van persoonlijke groei van deze groep jongvolwassenen;
    het uitgangspunt van één vast aanspreekpunt toe te passen.

Lees de brief Uitkomsten TSD onderzoek Participatie zonder startkwalificatie jongvolwassenen op de website van TSD.

Europese Commissie publiceert oproep indienen projectvoorstellen Erasmus+

De Europese Commissie heeft haar oproep tot het indienen van voorstellen voor het programma Erasmus+ Call 2020 gepubliceerd. Het idee achter het Europese subsidieprogramma Erasmus+ is om iedereen die leert of werkt binnen Europa de kans te geven zich internationaal te ontwikkelen. Onderwijsinstellingen die in 2020 activiteiten willen starten met het programma Erasmus+ kunnen hun subsidieaanvraag gaan voorbereiden. Het is mogelijk om subsidie aan te vragen voor diverse projecten, waaronder werken of leren in het buitenland. Raadpleeg voor meer informatie en de actuele deadlines voor Europese subsidieaanvragen de website van Erasmus+.

Gebruik de mogelijkheid om een reactie in het rapport te geven

Met de invoering van de nieuwe onderzoekskaders hebben instellingen en besturen de mogelijkheid om een bestuursreactie te geven in het inspectierapport. In een apart hoofdstuk kunnen zij reageren op de uitkomsten van het onderzoek en aangeven welke conclusies zij trekken voor de verdere ontwikkeling van de instelling. We roepen u uitdrukkelijk op om hier gebruik van te maken. Tot nu toe deden de meeste besturen/instellingen dit, op een enkele uitzondering na. Rapporten staan voor een periode van minimaal 4 jaar op onze website. Een eigen reactie en een blik op de toekomst van de instelling is een belangrijke aanvulling.

Actuele informatie archiefbeheer bij onderwijsinstellingen

In hoeverre valt mijn instelling onder de Archiefwet? Hoelang moeten we diploma’s bewaren? De Inspectie voor Overheidsinformatie en Erfgoed geeft in het informatieblad Archiefbeheer bij scholen - geactualiseerde - uitleg over dit soort vragen. De verhouding tot onderwijsregelgeving en de AVG is verduidelijkt en het overzicht van selectielijsten is aangevuld. Belangrijk: diploma’s mogen alleen worden vernietigd na afloop van de termijn die in een vastgestelde selectielijst staat. Dat is óók conform de AVG en bepalingen in onderwijsregelgeving.

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten, teamleiders en directeuren binnen uw instelling ? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.