Grote inspanningen en de nodige aandachtspunten
Als we het gehele onderwijsveld overzien, dan zien we grote inspanningen. Op korte termijn is het overgrote deel van de leerlingen en studenten bereikt met afstandsonderwijs. Iedereen in het onderwijs die zich hiervoor inzet, verdient alle waardering. Volgens de ondervraagde besturen en managers lukt het hen echter maar deels om te voldoen aan de kerntaken van het onderwijs. De gesprekken leveren onder meer de volgende aandachtspunten op:
- Afstandsonderwijs heeft beperkingen. Het bereik van afstandsonderwijs is weliswaar hoog, maar ook daarbinnen is er verlies aan leertijd. In elk geval in het beroepsonderwijs is het verlies aan leertijd hoog. Ook bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften is het bereik van afstandsonderwijs relatief lager.
- Waar het afstandsonderwijs niet goed lukt, is er volgens de ondervraagden vaak een relatie met sociale ongelijkheid. Er is een substantiële groep leerlingen en studenten waarvoor afstandsonderwijs door de thuissituatie moeizaam of helemaal niet tot stand komt. De vrees is dat hun achterstand, die vaak al relatief groot was, verder toeneemt. We stuitten op flinke verschillen tussen scholen en schoolsoorten. Bijvoorbeeld als het gaat om veiligheidsrisico’s en om deelnamecijfers. Ook in het mbo zien de ondervraagde instellingen dat het moeilijk is om aan kwetsbare groepen studenten afstandsonderwijs te geven.
Een compleet overzicht van de respons op de vragenlijsten en de highlights voor het mbo en de overige onderwijssectoren vindt u op onze website.
Het onderzoek zal de komende tijd worden voortgezet. De inspectie kijkt daarbij onder meer naar mogelijke effecten als leerachterstanden en ongelijke doorstroomkansen en hoe deze beperkt of gerepareerd kunnen worden. Voor een volledig beeld zullen daarin, naast de informatie van scholen, instellingen, ook ervaringen van leraren, ouders, leerlingen en studenten worden meegenomen. In de Staat van het Onderwijs 2021 zullen we hierover uitgebreid rapporteren.