Eerste ervaringen met nieuwe kaders positief
Vanaf 1 januari 2019 werken we bij Nederlands onderwijs in het buitenland met nieuwe onderzoekskaders. Hierover gaven we informatie via de nieuwsbrieven en tijdens de jaarlijkse scholingsdagen van stichting NOB. We sluiten hiermee aan op het toezicht in Nederland, waar we vanaf 2017 met nieuwe onderzoekskaders werken.
Dit kalenderjaar voerden we al een aantal bezoeken met de nieuwe kaders uit. De eerste ervaringen zijn positief. Besturen geven aan zich meer betrokken en meer aangesproken te voelen om zich te verantwoorden over de kwaliteit van het onderwijs. Ook ervaren besturen meer samenhang met de financiële en organisatorische vraagstukken waar zij voor staan.
Directeuren (en leraren) vinden vooral de samenhang tussen en binnen de standaarden Aanbod, Zicht op ontwikkeling en Didactisch handelen logischer dan voorheen. Zij geven aan de 3 elementaire vragen over de betekenis van het onderwijs, op basis waarvan de nieuwe kaders zijn opgebouwd, goed te herkennen:
- Leren de leerlingen genoeg?
- Krijgen de leerlingen goed les?
- Zijn de leerlingen veilig?
Presentatie Inspectietoezicht met nieuwe kaders juli 2019
Tijdens de NOB-dagen in juli 2019 verzorgden wij meerdere keren een workshop over het inspectietoezicht. Kon u hier niet bij zijn, dan is het mogelijk de presentatie op te vragen door een mail te sturen naar buitenland@onderwijsinspectie.nl.