Stand-van-zaken-gesprek met schoolleider
Elke school waarvoor in de eerste helft van 2021 een onderzoek is gepland, krijgt in januari een digitaal ‘stand-van-zaken-gesprek’ met een van onze inspecteurs. Dit geldt voor NTC-scholen en scholen voor afstandsonderwijs. Dagscholen krijgen ook een digitaal stand-van-zaken-gesprek in januari, maar we bezoeken deze scholen later in het jaar ook op locatie (hierover leest u verderop in deze nieuwsbrief meer).
Het gesprek voeren we in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid (maximaal twee gesprekspartners). De medewerkers van Team Buitenland van de Inspectie van het Onderwijs sturen de komende weken aan de betreffende scholen een aankondigingsmail met een datumvoorstel voor dit gesprek. Ook ontvangen de scholen een gespreksagenda.
Gespreksverslag
De inspecteur legt de uitkomsten van het stand-van-zaken-gesprek vast in een verslag, analyseert de uitkomsten van het gesprek, schat eventuele risico’s in en doet een voorstel voor het uit te voeren onderzoek (een volledig kwaliteitsonderzoek digitaal of een beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal).
Uitvoering van de onderzoeken
Op 10 februari bepaalt Team Buitenland op basis van de inbreng van de inspecteurs welk type onderzoek we op de scholen, die in de eerste helft van 2021 gepland staan, gaan uitvoeren.
Onderzoek op locatie voor dagscholen
Zoals eerder gezegd: voor dagscholen geldt dat zij een bezoek op locatie krijgen. Dit gebeurt in de tweede helft van 2021 (indien mogelijk) of in de eerste helft van 2022. Wel voeren we in januari 2021 een stand-van-zaken-gesprek met de dagscholen.
Een volledig of beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO)
In maart 2021 starten we met de uitvoering van de digitale onderzoeken. We gaan hiermee door tot aan de zomervakantie van 2021.
In april 2021 bepalen we opnieuw wat de dan heersende coronasituatie betekent voor de planning van de tweede helft van 2021. Uitgangspunt blijft: op locatie waar dat kan, op afstand waar dat moet. Uitzondering hierop vormen de al bestaande afspraken over het uitvoeren van DITO’s.
Het onderzoek kan bestaan uit een:
- volledig Kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO)
- beperkt Kwaliteitsonderzoek digitaal (compact DITO).
Bij een volledig onderzoek onderzoeken we alle standaarden, zoals bij een bezoek op locatie. Het gaat om de standaarden uit het onderzoekskader:
- aanbod (OP1)
- zicht op ontwikkeling (OP2)
- didactisch handelen (OP3)
- pedagogisch klimaat (SK2)
- onderwijsresultaten (OR1)
- kwaliteitszorg (KA1)
- kwaliteitscultuur (KA2)
- verantwoording en dialoog (KA3).
Bij een beperkt onderzoek, onderzoeken we de zogenaamde kernstandaarden:
- zicht op ontwikkeling (OP2)
- didactisch handelen (OP3)
- onderwijsresultaten (OR1)
- kwaliteitszorg (KA1).
De oordelen
De beperkte en volledige kwaliteitsonderzoeken leveren een oordeel op, op schoolniveau en op het niveau van de onderzochte standaarden. De resultaten van het onderzoek worden, net als altijd, vastgelegd in een rapport.
De volgende oordelen zijn mogelijk:
- Voldoende, de school krijgt in principe over 4 jaar weer een kwaliteitsonderzoek (eventueel wel herstelopdrachten)
- Onvoldoende, de school krijgt herstelopdrachten en over 1 jaar een fysiek kwaliteitsonderzoek.
Indien het onderzoek onverhoopt onvoldoende betrouwbare gegevens oplevert om oordelen op (sommige) standaarden te kunnen geven, maken we met de school vervolgafspraken op maat.
Ten slotte, als tijdens het beperkte digitaal onderzoek blijkt dat er toch een uitgebreider onderzoek nodig is, dan kunnen we tijdens het onderzoek nog standaarden toevoegen om te beoordelen. Natuurlijk overleggen we hierover altijd met het bestuur en de schoolleiding.
Inhoudelijke voorbereiding van de gesprekken
We gebruiken voor de voorbereiding van de gesprekken een aantal gegevens en documenten:
- recente informatie van Stichting NOB over leerlingenaantallen en de speciale maatregel
- laatste inspectierapport
- kennis over de school bij ons aanwezig (signalen, netwerk)
- schoolplan
- schoolgids 2020/2021
- eventueel jaarplan 2020/2021
- jaarverslag 2019/2020.
Gesprekspunten voor het stand-van-zaken-gesprek
Het gesprek in januari 2021 gaat over de volgende onderwerpen:
- continuïteit schoolleiding
- continuïteit team
- continuïteit bestuur
- continuïteit leerling- (en ouder)populatie
- stand van zaken onderwijs afgelopen schooljaar
- stand van zaken onderwijs huidig schooljaar
- welke keuzes zijn gemaakt voor de voortgang en kwaliteit van het onderwijs op de korte en de langere termijn en hoe is dit uitgewerkt?
- analyse van de resultaten
- resultaten laatste drie jaren.