Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: Nederlands onderwijs in het buitenland - juni 2021

Voor de tweede keer sluiten we een bijzonder schooljaar af. Daarom in deze nieuwsbrief nogmaals veel aandacht voor de gevolgen van de coronacrisis voor het toezicht op het Nederlands onderwijs in het buitenland. We gaan in op de aangepaste planning en blikken vooruit op de eerste helft van schooljaar 2021/2022. Daarnaast geven we aan hoe we als inspectie omgaan met oordelen in deze bijzondere periode. En staat op uw school een onderzoek gepland, dan leest u hoe u zich kunt opgeven voor een presentatie over het inspectietoezicht op de NOB Bijscholing.

Coronamaatregelen: verschillende vormen van onderwijs op locatie

Veel van de Nederlandse dagscholen en scholen voor onderwijs in Nederlandse Taal en Cultuur (NTC-scholen) moesten vanwege de coronacrisis, vaak meermaals, hun deuren sluiten. Voor afgelopen periode geldt dat een deel van de scholen inmiddels weer open was, een klein deel verzorgde nog steeds op een alternatieve wijze onderwijs op afstand en op een deel van de scholen was sprake van een hybride vorm waarin een combinatie van fysiek onderwijs en onderwijs op afstand plaatsvond.

Aangepaste planning inspectiebezoeken

In de eerste helft van 2021 zijn alle geplande digitale onderzoeken (DITO) bij NTC-scholen en scholen voor afstandsonderwijs uitgevoerd door het team Buitenland van de Inspectie van het Onderwijs. Dagscholen onderzoeken we op locatie, zo snel als dit weer mogelijk is. Dit doen we indien mogelijk in de tweede helft van 2021 of in de eerste helft van 2022.

Deze werkwijze met digitale onderzoeken op NTC-scholen en scholen voor afstandsonderwijs zetten we in de tweede helft van 2021 voort voor die scholen waar onderzoek op locatie niet mogelijk is. De DITO’s plannen we aan de hand van stand-van-zaken-gesprekken in september 2021.

Ook met de scholen waar wel onderzoek op locatie mogelijk is, voeren we een digitaal stand-van- zaken-gesprek. Daarbij bepalen we hoe het onderzoek op locatie eruit gaat zien.

Eind 2021 bepalen we wat de dan heersende coronasituatie betekent voor de planning van 2022. Uitgangspunt blijft: onderzoek op locatie waar dat kan, op afstand waar dat moet.

Aanpak inspectietoezicht tweede helft 2021 - Maatwerk

Stand-van-zaken-gesprek met schoolleider

Elke school waarvoor in de tweede helft van 2021 een onderzoek staat gepland, krijgt in september een digitaal stand-van-zaken-gesprek met één van de inspecteurs van team Buitenland. Dit geldt voor NTC-scholen, scholen voor afstandsonderwijs en dagscholen.

Het stand-van-zaken-gesprek dient ter voorbereiding op het onderzoek, zodat de inspectie kan zorgen dat de wijze van onderzoeken aansluit op de situatie bij de betreffende school (maatwerk). We voeren dit gesprek in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid.
Het bestuur en de school bepalen wie aanwezig zijn (maximaal 2 gesprekspartners). De betreffende scholen ontvangen een aankondigingsmail en een gespreksagenda die hieronder ook staat beschreven. De gesprekken duren maximaal anderhalf uur.

Het onderzoek

De inspecteur legt de uitkomsten van het gesprek vast in een verslag, analyseert de uitkomsten van het gesprek, schat de risico’s in en doet een voorstel voor het uit te voeren onderzoek (een digitaal onderzoek of een onderzoek op locatie). We voeren de onderzoeken uit van oktober tot en met december 2021.

Voor de digitale onderzoeken houden we de werkwijze aan die we het afgelopen half jaar hebben gehanteerd:

  • beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal (compact DITO), als we geen risico’s zien
  • volledig kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO), als we wel risico’s zien.


De mogelijke oordelen

De beperkte en volledige kwaliteitsonderzoeken leveren een oordeel op, op schoolniveau en op het niveau van de onderzochte standaarden. De resultaten van het onderzoek worden vastgelegd in een rapport. De volgende oordelen zijn mogelijk:

  • Voldoende: de school krijgt over 4 jaar weer een kwaliteitsonderzoek (eventueel wel herstelopdrachten)
  • Onvoldoende: de school krijgt herstelopdrachten en over 1 jaar een kwaliteitsonderzoek op locatie
  • Niet te beoordelen: de school krijgt (een) herstelopdracht(en). Op basis van de resultaten van de herstelopdrachten zijn er twee opties: een kwaliteitsonderzoek op locatie over 4 jaar (herstelopdrachten leiden tot het beoogde resultaat); of een kwaliteitsonderzoek op locatie over 2 jaar (herstelopdrachten leiden onvoldoende tot het beoogde resultaat).


Inhoudelijke voorbereiding gesprekken

We gebruiken voor de voorbereiding van de gesprekken een aantal gegevens en documenten:

  • recente informatie van Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) over leerlingenaantallen en andere relevante informatie
  • laatste inspectierapport
  • kennis over de school bij ons aanwezig (signalen, netwerk)
  • schoolplan
  • schoolgids 2021/2022
  • eventueel jaarplan 2021/2022
  • jaarverslag 2020/2021.

In de aankondigingsmail vindt u welke gegevens en documenten wij nog van u nodig hebben.

Gespreksagenda stand-van-zaken-gesprek

Het gesprek in september 2021 gaat over de volgende onderwerpen:

  • continuïteit schoolleiding
  • continuïteit team
  • continuïteit bestuur
  • continuïteit leerling- (en ouder-)populatie
  • stand van zaken onderwijs afgelopen schooljaar 2020/2021
  • stand van zaken onderwijs huidig schooljaar 2021/2022
  • welke keuzes zijn gemaakt voor de voortgang en kwaliteit van het onderwijs op de korte en de langere termijn en hoe is dit uitgewerkt?
  • resultaten laatste 3 jaren
  • analyse van de resultaten.

Presentatie tijdens NOB Bijscholing op 19 juli 2021

Tijdens de online NOB Bijscholing op maandag 19 juli 2021 geven wij 2 presentaties over het inspectietoezicht. Daisy Hombergen, coördinator van het team Buitenland, zal ingaan op het (digitale) inspectiebezoek en op het onderzoekskader. Na de presentaties zijn 2 ‘napraat-sessies’ gepland waarin deelnemers in gesprek kunnen gaan met enkele inspecteurs van team Buitenland. Hebt u nog geen inspectiebezoek meegemaakt of is op uw school in het komende schooljaar een inspectiebezoek gepland, meld u dan aan voor deze presentatie en napraat-sessie. 

Contact met de Inspectie van het Onderwijs (team Buitenland)

U kunt vragen over het toezicht op Nederlands onderwijs in het buitenland via e-mail of telefoon stellen aan Dianne Bruijns en Tanya Winter, medewerkers van team Buitenland. Het team bestaat verder uit de inspecteurs Daisy Hombergen (coördinator van het team), Swaantje de Bekker, Riekent van den Dolder, Mieke van Montfoort en Karin Plantinga.

•    e-mailadres: buitenland@onderwijsinspectie.nl
•    telefoonnummer ouders: +31 77 465 67 67
•    telefoonnummer scholen: +31 30 670 60 60

De vertrouwensinspecteurs zijn bereikbaar op: +31 30 670 60 01.

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via +31 88 669 60 60.