Stand-van-zaken-gesprek met schoolleider
Elke school waarvoor in de tweede helft van 2021 een onderzoek staat gepland, krijgt in september een digitaal stand-van-zaken-gesprek met één van de inspecteurs van team Buitenland. Dit geldt voor NTC-scholen, scholen voor afstandsonderwijs en dagscholen.
Het stand-van-zaken-gesprek dient ter voorbereiding op het onderzoek, zodat de inspectie kan zorgen dat de wijze van onderzoeken aansluit op de situatie bij de betreffende school (maatwerk). We voeren dit gesprek in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid.
Het bestuur en de school bepalen wie aanwezig zijn (maximaal 2 gesprekspartners). De betreffende scholen ontvangen een aankondigingsmail en een gespreksagenda die hieronder ook staat beschreven. De gesprekken duren maximaal anderhalf uur.
Het onderzoek
De inspecteur legt de uitkomsten van het gesprek vast in een verslag, analyseert de uitkomsten van het gesprek, schat de risico’s in en doet een voorstel voor het uit te voeren onderzoek (een digitaal onderzoek of een onderzoek op locatie). We voeren de onderzoeken uit van oktober tot en met december 2021.
Voor de digitale onderzoeken houden we de werkwijze aan die we het afgelopen half jaar hebben gehanteerd:
- beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal (compact DITO), als we geen risico’s zien
- volledig kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO), als we wel risico’s zien.
De mogelijke oordelen
De beperkte en volledige kwaliteitsonderzoeken leveren een oordeel op, op schoolniveau en op het niveau van de onderzochte standaarden. De resultaten van het onderzoek worden vastgelegd in een rapport. De volgende oordelen zijn mogelijk:
- Voldoende: de school krijgt over 4 jaar weer een kwaliteitsonderzoek (eventueel wel herstelopdrachten)
- Onvoldoende: de school krijgt herstelopdrachten en over 1 jaar een kwaliteitsonderzoek op locatie
- Niet te beoordelen: de school krijgt (een) herstelopdracht(en). Op basis van de resultaten van de herstelopdrachten zijn er twee opties: een kwaliteitsonderzoek op locatie over 4 jaar (herstelopdrachten leiden tot het beoogde resultaat); of een kwaliteitsonderzoek op locatie over 2 jaar (herstelopdrachten leiden onvoldoende tot het beoogde resultaat).
Inhoudelijke voorbereiding gesprekken
We gebruiken voor de voorbereiding van de gesprekken een aantal gegevens en documenten:
- recente informatie van Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) over leerlingenaantallen en andere relevante informatie
- laatste inspectierapport
- kennis over de school bij ons aanwezig (signalen, netwerk)
- schoolplan
- schoolgids 2021/2022
- eventueel jaarplan 2021/2022
- jaarverslag 2020/2021.
In de aankondigingsmail vindt u welke gegevens en documenten wij nog van u nodig hebben.
Gespreksagenda stand-van-zaken-gesprek
Het gesprek in september 2021 gaat over de volgende onderwerpen:
- continuïteit schoolleiding
- continuïteit team
- continuïteit bestuur
- continuïteit leerling- (en ouder-)populatie
- stand van zaken onderwijs afgelopen schooljaar 2020/2021
- stand van zaken onderwijs huidig schooljaar 2021/2022
- welke keuzes zijn gemaakt voor de voortgang en kwaliteit van het onderwijs op de korte en de langere termijn en hoe is dit uitgewerkt?
- resultaten laatste 3 jaren
- analyse van de resultaten.