Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: Nederlands onderwijs in het buitenland - 26 januari 2022

Weer starten we met een bijzonder (toezicht)jaar. We blikken in deze nieuwsbrief terug op 2021 en kijken vooruit naar de eerste helft van 2022. En we geven hierbij aandacht aan de gevolgen van de coronacrisis voor het toezicht op het Nederlands onderwijs in het buitenland. We gaan in op de aangepaste planning en stellen 2 nieuwe inspecteurs bij Team Buitenland aan u voor.

Inspectiebezoeken in 2021

In 2021 heeft het Team Buitenland 49 inspectiebezoeken uitgevoerd. 9 van deze bezoeken konden op locatie plaatsvinden, 40 zijn via digitaal toezicht uitgevoerd. We onderzochten 22 NTC-scholen voor primair onderwijs en 18 NTC-scholen voor voortgezet onderwijs (in de meeste gevallen kleine vo-afdelingen, gekoppeld aan de NTC-po scholen). Daarnaast bezochten we 4 dagscholen voor primair onderwijs en 3 dagscholen voor voortgezet onderwijs. Ten slotte is 1 afstandsinstelling onderzocht die zowel primair NTC-onderwijs als voortgezet NTC-onderwijs verzorgt.

2 scholen zijn als onvoldoende beoordeeld en staan onder verscherpt toezicht. Naast deze 2 scholen zijn met 4 scholen herstelopdrachten vastgelegd.

Aanpak inspectietoezicht eerste helft 2022 – Maatwerk

‘Onderzoek op locatie waar dat kan, op afstand waar dat moet’ blijft het uitgangspunt van ons toezicht in deze periode. Onze werkwijze sinds de coronapandemie met onderzoeken op locatie waar dit kan en digitale onderzoeken voor die scholen waar onderzoek op locatie niet mogelijk is, zetten we voort in de eerste helft van 2022. Dit geldt voor NTC-scholen en scholen voor afstandsonderwijs. Dagscholen onderzoeken we altijd op locatie, zo snel als dit weer mogelijk is.

Bekijk welke bezoeken er op de planning staan

Voorbereidingsgesprek met schoolleider

Elke school waarvoor in de eerste helft van 2022 een onderzoek staat gepland (of dit nu op locatie of digitaal gaat plaatsvinden), krijgt uiterlijk een maand voorafgaand aan het onderzoek een digitaal voorbereidingsgesprek met één van de inspecteurs van Team Buitenland. Dit geldt voor NTC-scholen, scholen voor afstandsonderwijs en dagscholen.

Dit gesprek dient ter voorbereiding op het onderzoek, zodat de inspectie kan zorgen dat de wijze van onderzoeken aansluit op de situatie bij de school (maatwerk). We voeren dit gesprek in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid. Het bestuur en de school bepalen wie aanwezig zijn (maximaal 2 gesprekspartners). De betreffende scholen ontvangen een aankondigingsmail en een gespreksagenda die hieronder staat beschreven. De gesprekken duren maximaal 1 uur.

Het onderzoek

Voor de digitale onderzoeken houden we de werkwijze aan die we het afgelopen jaar hebben gehanteerd:

  • beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal (compact DITO), als we geen risico’s zien
  • volledig kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO), als we wel risico’s zien.

De mogelijke oordelen

De beperkte en volledige kwaliteitsonderzoeken leveren een oordeel op, op schoolniveau en op het niveau van de onderzochte standaarden. De resultaten van het onderzoek leggen we vast in een rapport. De mogelijke oordelen en hun consequenties zijn:

  • Voldoende: de school krijgt over 4 jaar weer een kwaliteitsonderzoek (eventueel wel herstelopdrachten)
  • Onvoldoende: de school krijgt herstelopdrachten en over 1 jaar een kwaliteitsonderzoek op locatie
  • Niet te beoordelen: de school krijgt (een) herstelopdracht(en). Op basis van de resultaten van de herstelopdrachten zijn er 2 opties:
    - een kwaliteitsonderzoek op locatie over 4 jaar (als de herstelopdrachten tot het beoogde resultaat leiden);
    - of een kwaliteitsonderzoek op locatie over 2 jaar (als de herstelopdrachten onvoldoende tot het beoogde resultaat leiden).

Inhoudelijke voorbereiding gesprekken

We gebruiken voor de voorbereiding van de gesprekken een aantal gegevens en documenten:

  • recente informatie van Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) over leerlingenaantallen en andere relevante informatie
  • meest recente inspectierapport
  • kennis over de school bij ons aanwezig (signalen, netwerk)
  • schoolplan
  • schoolgids
  • eventueel jaarplan
  • jaarverslag.

In de aankondigingsmail vindt u welke gegevens en documenten wij nog van u nodig hebben.

Gespreksagenda voorbereidingsgesprek

Het gesprek gaat over de volgende onderwerpen:

  • continuïteit schoolleiding
  • continuïteit team
  • continuïteit bestuur
  • continuïteit leerling- (en ouder-)populatie
  • stand van zaken onderwijs afgelopen schooljaar 2020/2021
  • stand van zaken onderwijs huidig schooljaar 2021/2022
  • keuzes die gemaakt zijn voor de voortgang en kwaliteit van het onderwijs op de korte en de langere termijn en hoe is dit uitgewerkt?
  • resultaten laatste 3 jaren
  • analyse van de resultaten.

2 nieuwe inspecteurs in Team Buitenland

Vanwege het vertrek van 2 collega’s wordt Team Buitenland in januari 2022 versterkt door Annemieke Kiel en Lesley de Groot. 2 ervaren inspecteurs die naast hun werk in Nederland de NTC- , afstands- en dagscholen, die subsidie krijgen van Stichting NOB, gaan onderzoeken. Na een korte inwerkperiode gaan zij zelfstandig aan de slag voor Team Buitenland en kunt u hen in de komende inspectieonderzoeken ontmoeten.

Contact met de Inspectie van het Onderwijs (Team Buitenland)

U kunt vragen over het toezicht op Nederlands onderwijs in het buitenland via e-mail of telefoon stellen aan Dianne Bruijns en Tanya Winter, medewerkers van Team Buitenland. Het team bestaat verder uit de inspecteurs Daisy Hombergen (coördinator van het team), Swaantje de Bekker, Karin Plantinga, Annemieke Kiel en Lesley de Groot.

De vertrouwensinspecteurs zijn bereikbaar op: +31 30 670 60 01.

En verder

  • Vindt u ontwikkelingen en achtergrondinformatie op de site van de onderwijsinspectie en de specifieke pagina’s over Toezicht op Nederlandse scholen in het buitenland.
     
  • Kunt u zich abonneren op de nieuwsbrieven van de inspectie bedoeld voor het onderwijsveld in Nederland. De inspectie geeft in deze nieuwsbrieven uitleg over het toezicht in Nederland en veranderingen daarin. Zo zijn er eigen nieuwsbrieven voor primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Op onze website kunt u zich aanmelden voor nieuwsbrieven of het archief bekijken.
     
  • Brengt ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap regelmatig nieuwsbrieven primair onderwijs en voortgezet onderwijs uit. Lees meer op de website van het ministerie.

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via +31 88 669 60 60.