‘Onderzoek op locatie waar dat kan, op afstand waar dat moet’ blijft het uitgangspunt van ons toezicht in deze periode. Onze werkwijze sinds de coronapandemie met onderzoeken op locatie waar dit kan en digitale onderzoeken voor die scholen waar onderzoek op locatie niet mogelijk is, zetten we voort in de eerste helft van 2022. Dit geldt voor NTC-scholen en scholen voor afstandsonderwijs. Dagscholen onderzoeken we altijd op locatie, zo snel als dit weer mogelijk is.
Bekijk welke bezoeken er op de planning staan
Voorbereidingsgesprek met schoolleider
Elke school waarvoor in de eerste helft van 2022 een onderzoek staat gepland (of dit nu op locatie of digitaal gaat plaatsvinden), krijgt uiterlijk een maand voorafgaand aan het onderzoek een digitaal voorbereidingsgesprek met één van de inspecteurs van Team Buitenland. Dit geldt voor NTC-scholen, scholen voor afstandsonderwijs en dagscholen.
Dit gesprek dient ter voorbereiding op het onderzoek, zodat de inspectie kan zorgen dat de wijze van onderzoeken aansluit op de situatie bij de school (maatwerk). We voeren dit gesprek in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid. Het bestuur en de school bepalen wie aanwezig zijn (maximaal 2 gesprekspartners). De betreffende scholen ontvangen een aankondigingsmail en een gespreksagenda die hieronder staat beschreven. De gesprekken duren maximaal 1 uur.
Het onderzoek
Voor de digitale onderzoeken houden we de werkwijze aan die we het afgelopen jaar hebben gehanteerd:
- beperkt kwaliteitsonderzoek digitaal (compact DITO), als we geen risico’s zien
- volledig kwaliteitsonderzoek digitaal (DITO), als we wel risico’s zien.
De mogelijke oordelen
De beperkte en volledige kwaliteitsonderzoeken leveren een oordeel op, op schoolniveau en op het niveau van de onderzochte standaarden. De resultaten van het onderzoek leggen we vast in een rapport. De mogelijke oordelen en hun consequenties zijn:
- Voldoende: de school krijgt over 4 jaar weer een kwaliteitsonderzoek (eventueel wel herstelopdrachten)
- Onvoldoende: de school krijgt herstelopdrachten en over 1 jaar een kwaliteitsonderzoek op locatie
- Niet te beoordelen: de school krijgt (een) herstelopdracht(en). Op basis van de resultaten van de herstelopdrachten zijn er 2 opties:
- een kwaliteitsonderzoek op locatie over 4 jaar (als de herstelopdrachten tot het beoogde resultaat leiden);
- of een kwaliteitsonderzoek op locatie over 2 jaar (als de herstelopdrachten onvoldoende tot het beoogde resultaat leiden).
Inhoudelijke voorbereiding gesprekken
We gebruiken voor de voorbereiding van de gesprekken een aantal gegevens en documenten:
- recente informatie van Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB) over leerlingenaantallen en andere relevante informatie
- meest recente inspectierapport
- kennis over de school bij ons aanwezig (signalen, netwerk)
- schoolplan
- schoolgids
- eventueel jaarplan
- jaarverslag.
In de aankondigingsmail vindt u welke gegevens en documenten wij nog van u nodig hebben.
Gespreksagenda voorbereidingsgesprek
Het gesprek gaat over de volgende onderwerpen:
- continuïteit schoolleiding
- continuïteit team
- continuïteit bestuur
- continuïteit leerling- (en ouder-)populatie
- stand van zaken onderwijs afgelopen schooljaar 2020/2021
- stand van zaken onderwijs huidig schooljaar 2021/2022
- keuzes die gemaakt zijn voor de voortgang en kwaliteit van het onderwijs op de korte en de langere termijn en hoe is dit uitgewerkt?
- resultaten laatste 3 jaren
- analyse van de resultaten.