Uit deze tweede consultatie bleek in het primair onderwijs verder onder andere het volgende:
Schoolleiders zijn in grote meerderheid tevreden over de gedeeltelijke herstart van het onderwijs en nog positiever over de volledige herstart. Bij de gedeeltelijke herstart hebben ze vaker knelpunten ervaren dan bij de volledige herstart. De beschikbaarheid en inzetbaarheid van personeel bleek het grootste knelpunt. Daarnaast speelde in die periode ook mee dat ouders minder beschikbaar en geneigd waren de leerlingen thuis te helpen op de dagen dat ze niet naar school gingen. Na de volledige herstart kon het onderwijs weer voluit gegeven worden. Het aantal leerlingen dat niet op school kwam, is in deze periode afgenomen van 7% tot minder dan 2% procent.
De meerderheid van de schoolleiders meldde dat de leerlingen na de gedeeltelijke herstart snel weer aan school gewend waren. Een kwart van hen zag aanleiding voor pedagogische maatregelen. Ook de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen viel schoolleiders over het geheel genomen mee. Leerlingen hadden zich naar verwachting ontwikkeld of de achterstand viel mee. Zo’n 15% de schoolleiders zag toegenomen verschillen tussen leerlingen en zo’n 5% van de schoolleiders viel de cognitieve ontwikkeling tegen. We zagen dat drie kwart van de scholen zich heeft ingespannen om de ontwikkeling van de leerlingen in beeld te krijgen. Een ruime meerderheid van de scholen trof al maatregelen om de juiste keuzes in het aanbod te maken en leerlingen met achterstanden te helpen. Ruim twee derde van de scholen nam maatregelen om specifieke groepen leerlingen extra te ondersteunen. Scholen legden daarbij het accent op taal, lezen en rekenen.
Het verslag van de fysieke bezoeken levert een boeiend beeld op van de ervaringen van leraren en leerlingen. Deze ervaringen onderschrijven bovengenoemde conclusies.
Bekijk het complete overzicht van de respons