Leesontwikkeling van leerlingen staat onder druk
Het peilingsonderzoek Leesvaardigheid laat zien dat de beheersing van het streefniveau 2F aan het einde van het (s)bo achterblijft bij de ambitie. Niveau 2F is het streefniveau voor leerlingen die het (s)bo verlaten en het minimale niveau om mee te kunnen doen in de maatschappij. In het vervolgonderwijs wordt hierop voortgebouwd. Volgens de peiling wordt niveau 2F behaald door 50% van de leerlingen in het bo en 7% van de leerlingen in het sbo.,Dit terwijl de ambitie is dat 65% van alle leerlingen aan het einde van het primair onderwijs niveau 2F behaalt. De leesontwikkeling van leerlingen staat dus onder druk. Met alle gevolgen van dien, zowel voor de schoolprestaties en het succes in het vervolgonderwijs van leerlingen, als voor hun latere maatschappelijke deelname en functioneren. Door lezen verwerk je immers niet alleen informatie (zoals op verpakkingen en in handleidingen), maar lezen zet je ook aan het denken en leert je om anderen beter te begrijpen.