Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

De Staat van het Onderwijs 2024: primair onderwijs - 17 april 2024

Vandaag publiceerde de inspectie De Staat van het Onderwijs 2024. In dit rapport brengen we feiten en cijfers samen. We laten de belangrijkste trends en ontwikkelingen zien, en we doen aanbevelingen.

Grote groep onvoldoende scholen moet leren van scholen waar het goed gaat

Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben, zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. De onderlinge verschillen tussen scholen en instellingen zijn nu te groot. Dat blijkt onder andere uit de mate waarin leerlingen op vergelijkbare scholen de taal- en rekenvaardigheden beheersen en uit de kwaliteitsoordelen van de inspectie over scholen en instellingen. Uit een steekproef van 225 scholen blijkt dat ruim 20% van de scholen in funderend onderwijs vorig jaar het inspectieoordeel Onvoldoende kreeg. Tegelijkertijd zijn er ook veel scholen waar het wél lukt, maar we zien nog te weinig dat deze goede voorbeelden op landelijke schaal worden overgenomen. 

Download De Staat van het Onderwijs 2024

Cover De Staat van het Onderwijs 2024
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Lees het online magazine

In het online magazine bij De Staat van het Onderwijs 2024 koppelen we de feiten en cijfers uit het rapport aan verhalen en suggesties uit de onderwijspraktijk.

Bent u benieuwd hoe er met lerarentekort om wordt gegaan op Islamitische basisschool El Habib in Maastricht? We spraken hierover met onderwijsbestuurder Mehmet Demirbas. In dit artikel leest u ook het verhaal van zij-instromer Wendy Wolters. Zij vertelt wat haar over de streep trok om deeltijd de pabo-opleiding te volgen. Daarna blijven we in het zuiden van Nederland voor het burgerschapsonderwijs van OBS de Schakel: van een goede voorbereiding naar een voorbeeldrol.  

Lees hier het magazine

Prioriteit nodig voor pedagogisch-didactisch handelen en ondersteuning van leerlingen

De omstandigheden voor het primair onderwijs zijn onverminderd zwaar. De kwaliteit van de scholen staat daardoor onder druk. De gevolgen zijn zichtbaar in de klas en de leerresultaten van de leerlingen. Voor de ontwikkeling van leerlingen is het essentieel dat scholen en besturen hun ambities ten aanzien van de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingen hoog houden en deze, ondanks alles, niet aanpassen aan verslechterde omstandigheden. De versterking van het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten en de (extra) ondersteuning van leerlingen verdient prioriteit. Strategisch scholingsbeleid kan hier positief aan bijdragen. Besturen kunnen scholen daarnaast sterker ondersteunen door meer zicht te houden op de uitvoering van ingezet beleid en scherper (bij) te sturen op de daadwerkelijke realisering hiervan.

Bekijk het sectorbeeld primair onderwijs

2 meisjes en een leraar in het basisonderwijs
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Bekijk de presentatie

Vanochtend overhandigde Ria Westendorp (waarnemend inspecteur-generaal van het Onderwijs) De Staat van het Onderwijs 2024 aan Mariёlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. U kunt de presentatie van de hoofdlijnen van De Staat van het Onderwijs en de overhandiging online terugkijken. 

Kijk hier de presentatie terug

Wordt vervolgd

De komende periode geven wij op verschillende momenten en plaatsen aandacht aan de thema’s uit De Staat van het Onderwijs 2024. Ook mogelijke oplossingsrichtingen voor knelpunten die we signaleerden, delen we graag. Wilt u hiervan op de hoogte blijven? Houd dan de website, de nieuwsbrieven en het LinkedIn-account van de inspectie in de gaten. 

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten en teamleiders op uw school? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.