Grote inspanningen en de nodige aandachtspunten
Als we het gehele onderwijsveld overzien, dan zien we grote inspanningen. Op korte termijn is het overgrote deel van de leerlingen bereikt met afstandsonderwijs. Iedereen in het onderwijs die zich hiervoor inzet, verdient alle waardering. Volgens de ondervraagden lukt het hen echter maar deels om te voldoen aan de kerntaken van het onderwijs. De gesprekken leveren onder meer de volgende aandachtspunten op:
- Afstandsonderwijs heeft beperkingen. Het bereik van afstandsonderwijs is weliswaar hoog, maar ook daarbinnen is er verlies aan leertijd. In elk geval in het primair onderwijs en in het beroepsonderwijs is het verlies aan leertijd hoog. Ook bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften is het bereik van afstandsonderwijs relatief lager.
- Waar het afstandsonderwijs niet goed lukt, is er volgens de ondervraagden vaak een relatie met sociale ongelijkheid. Er is een substantiële groep leerlingen waarvoor afstandsonderwijs door de thuissituatie moeizaam of helemaal niet tot stand komt. De vrees is dat de achterstand van deze leerlingen, die vaak al relatief groot was, verder toeneemt.
Een compleet overzicht van de respons op de vragenlijsten en de highlights uit het onderzoek voor het speciaal (voortgezet) onderwijs en justitiële jeugdinrichtingen en gesloten jeugdzorginstellingen, alsmede de overige onderwijssectoren vindt u op onze website.
Het onderzoek zal de komende tijd worden voortgezet. De inspectie kijkt daarbij onder meer naar mogelijke effecten als leerachterstanden en ongelijke doorstroomkansen en hoe deze beperkt of gerepareerd kunnen worden. Voor een volledig beeld zullen daarin, naast de informatie van scholen, instellingen en samenwerkingsverbanden, ook ervaringen van leraren, ouders en leerlingen worden meegenomen. In de Staat van het Onderwijs 2021 zullen we hierover rapporteren.