Peiling rekenen en wiskunde einde leerjaar 2
Op 27 februari verscheen het peilingsrapport Rekenen en Wiskunde voortgezet onderwijs 2021-2022. Deze peiling brengt voor het eerst op grote schaal in kaart wat leerlingen kennen en kunnen op het gebied van rekenen en wiskunde aan het einde van het tweede leerjaar in het vo. Ook is uitgebreid onderzocht hoe vo-scholen werken aan het bevorderen van de vaardigheden van hun leerlingen in rekenen en wiskunde. De onderzoeksresultaten vormen een rijke bron van informatie en bieden diverse aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling van effectief reken-wiskundeonderwijs.
De peiling laat onder meer zien dat een flink deel van de leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vo) nog niet de reken- en wiskundevaardigheden heeft die nodig zijn voor een succesvol vervolg van hun vmbo/havo/vwo-opleiding. En ook voor hun ontwikkeling om later zelfstandig te kunnen functioneren in de maatschappij.
“De opbrengst van rekenen en wiskunde voor de leerlingen is, behalve gecijferd raken, ook leren denken en redeneren.”
Deelnemer focusgroep Peil.Rekenen en Wiskunde
Lees het gehele nieuwsbericht over de peiling