Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: rekenen en wiskunde in het voortgezet onderwijs - 6 maart 2024

Met deze nieuwsbrief informeren we u over de resultaten van de peiling Rekenen en Wiskunde in het leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs 2021-2022.

Peiling rekenen en wiskunde einde leerjaar 2

Op 27 februari verscheen het peilingsrapport Rekenen en Wiskunde voortgezet onderwijs 2021-2022. Deze peiling brengt voor het eerst op grote schaal in kaart wat leerlingen kennen en kunnen op het gebied van rekenen en wiskunde aan het einde van het tweede leerjaar in het vo. Ook is uitgebreid onderzocht hoe vo-scholen werken aan het bevorderen van de vaardigheden van hun leerlingen in rekenen en wiskunde. De onderzoeksresultaten vormen een rijke bron van informatie en bieden diverse aanknopingspunten voor de verdere ontwikkeling van effectief reken-wiskundeonderwijs.

De peiling laat onder meer zien dat een flink deel van de leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vo) nog niet de reken- en wiskundevaardigheden heeft die nodig zijn voor een succesvol vervolg van hun vmbo/havo/vwo-opleiding. En ook voor hun ontwikkeling om later zelfstandig te kunnen functioneren in de maatschappij. 
 

“De opbrengst van rekenen en wiskunde voor de leerlingen is, behalve gecijferd raken, ook leren denken en redeneren.”
Deelnemer focusgroep Peil.Rekenen en Wiskunde

Lees het gehele nieuwsbericht over de peiling

2 meisjes in de klas aan het werk aan rekensommen met een rekenmachine
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Informatie uit het peilingsonderzoek over het onderwijs in rekenen en wiskunde

Gemiddeld wordt op vo-scholen in het tweede leerjaar 2,5 uur wiskunde per week gegeven. De meerderheid van de scholen biedt daarnaast extra reken-wiskundelessen buiten schooltijd aan voor leerlingen in het tweede leerjaar. Het gaat dan vooral om bijles aan leerlingen met een leerachterstand. De leerprestaties van leerlingen op de meeste scholen worden gevolgd met een leerlingvolgsysteem. In het vmbo-basis/kader houden wiskundedocenten meer rekening met verschillen tussen leerlingen dan docenten op het niveau vmbo-gemengd/theoretisch en havo/vwo. Veel ondervraagde leerlingen geven aan dat ze de instructie van de docent over het algemeen helder vinden, maar ze ervaren de lessen in rekenen en wiskunde ook als rommelig. Daardoor lukt het niet om elke les goed te leren.

Veel leerlingen vinden rekenen en wiskunde niet leuk en ze zien lang niet altijd het nut ervan in. De meeste leerlingen en docenten zijn er van overtuigd dat reken- en wiskundevaardigheden kunnen worden ontwikkeld. Veel leerlingen vinden dat ze daar zelf hun best voor moeten doen.

Lees het onderzoeksrapport voor alle bevindingen

Verbetering van vaardigheden vraagt om tijd en kwaliteit

De afgelopen tijd zijn er al veel inspanningen gedaan om de basisvaardigheden van leerlingen in het funderend onderwijs (po en vo) te versterken. Voor het verder verbeteren van de vaardigheden van leerlingen in rekenen en wiskunde, is volgens een geraadpleegde focusgroep van experts in reken- en wiskundeonderwijs meer lestijd en meer leskwaliteit nodig. Meer effectieve tijd zou bijvoorbeeld kunnen worden gerealiseerd door rekenen en wiskunde bij verschillende vakken aan de orde te laten komen, bij voorkeur met een eenduidige reken- en wiskunde-aanpak binnen de hele school.

“Creëer tijd door wiskunde ook bij andere vakken aan de orde te laten komen.”
Deelnemer focusgroep Peil.Rekenen-Wiskunde


Voor meer kwaliteit van de lessen helpen tijd en geld voor verdere professionalisering van docenten. Niet alleen vakinhoudelijke, maar ook vakdidactische professionalisering. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat een docent van elk hoofdonderwerp voor de leerlingen duidelijk aangeeft wat het nut is voor hun persoonlijk leven en verdere opleiding.

“Als de docent zich geïnspireerd voelt en gepassioneerd is, slaat dit over op leerlingen.”
Deelnemer focusgroep Peil.Rekenen en Wiskunde


Bekijk meer suggesties van de reken- en wiskunde-experts

Beeld van ruitjespapier waarop een wiskundefiguur wordt getekend
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Andere peilingsonderzoeken

Op de website www.peilpunt.nl staat een compleet overzicht van uitgevoerde en geplande peilingsonderzoeken. U vindt daar bijvoorbeeld het rapport Peil.Burgerschap einde basisonderwijs, over burgerschapsonderwijs en burgerschapscompetenties van leerlingen.

Alle peilingsonderzoeken

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten en teamleiders op uw school? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.