Op zaterdag naar school!

Weblogs

Het is zaterdagochtend kwart voor 8 in Aarhus, Denemarken. Gisteravond ben ik om twaalf uur aangekomen en ik te sta wat suffig op een bus te wachten die me naar de Nederlandse school  brengt. Het bestuur en het team van de school verwachten me om 8:30u en om 8:20u loop ik het prachtige terrein van de universiteit van Aarhus op, aan de rand van een bos. Het is stil, maar door een openstaande deur hoor ik stemmen. Twee leden van het bestuur zijn, er samen met de drie leraren. Ze hebben van de universiteitslokalen, die ze gratis mogen gebruiken, al gezellige basisschoollokalen gemaakt.

Foto Karin Plantinga
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Leraren halen alles uit de kast

Elke zaterdagochtend halen de leraren letterlijk en figuurlijk alles uit de kast om de leerlingen, die allemaal trouw komen, Nederlands te leren en iets van de Nederlandse cultuur mee te geven. De meeste kinderen zijn Deens en hebben één Nederlandse ouder. Het belangrijkste doel van de lessen is de communicatie met familie in Nederland. Maar op de school zitten ook kinderen die na een paar jaar weer moeten instromen op een school in Nederland. De leraren geven mooi onderwijs met zeer beperkte middelen, veel creativiteit, een grote bevlogenheid en een Deense inslag. Dan gaat het zowel om de pedagogisch inslag als om het feit dat de gemeente Aarhus in het kader van Europese afspraken over moedertaal-onderwijs bijdraagt aan de salarissen van de leraren op de Nederlandse school.

Foto Nederlands onderwijs in het buitenland
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

De financiële middelen zijn schaars

Die creativiteit en bevlogenheid geldt ook voor de leraren op Rhodos en Kos, alleen dan juist zonder Griekse inslag. Volgens de ouders en leraren is het Griekse onderwijs redelijk streng en klassikaal. De leerlingen en hun ouders waarderen daarom juist de Nederlandse aanpak, de vrije omgangsvormen, de discussies, gesprekken en het Nederlandse cultuuraspect van de Nederlandse school.  Op de Nederlandse scholen op Kos en Rhodos was ik twee weken voor het bezoek aan Denemarken en de middelen zijn daar echt heel schaars. Het is dan ook bijzonder hoe onverstoorbaar de leraren goed onderwijs laten zien en leerlingen blijven motiveren. Daarbij vertellen ouders en leraren dat het Griekse onderwijssysteem zwaar en intensief is, met veel huiswerk en bijlessen. Toch komen de kinderen trouw. Op Kos bij de leraar thuis, omdat dat goed uitkomt en goedkoop is, en op Rhodos in een talenschool waar de Nederlandse school gratis lokalen gebruikt. Ondanks alle inzet en betrokkenheid van bestuur en leraren wordt het voorbestaan van de scholen op Kos en Rhodos bedreigd. Dat komt doordat er steeds minder leerlingen zijn en doordat de subsidie uit Nederland voor de Nederlandse scholen in het buitenland is weggevallen. Bovendien draagt de Griekse overheid niets bij aan de salarissen van de leraren. In Denemarken is dat dus wel het geval. Toch is het belang van de Nederlandse scholen op de Griekse eilanden groot. Voor bijna alle kinderen is het doel een goede doorstroom naar het mbo, het hbo of universitair onderwijs in Nederland. De crisis is zeer merkbaar op de eilanden en ouders zien  voor hun kinderen een goede toekomst vooral in Nederland. Ik vind het dan ook fijn om te horen dat alle leerlingen die de Nederlandse certificaten hebben gehaald in Griekenland en nu studeren in Nederland het heel goed doen.

Mooi onderwijs op de Nederlandse scholen op Kos & Rhodos en in Aarhus

Het zijn mijn eerste bezoeken aan Nederlandse scholen in het buitenland en ik ben  onder de indruk van de bevlogenheid van leraren en hun creativiteit met geld, middelen en kennis. Ik heb leraren gezien die met hulp van hun bestuur met minimale middelen heel veel bereiken, daarbij  ondersteund door Europees beleid waarmee het aanleren  en gebruiken van moedertalen en meertaligheid wordt gestimuleerd. Naast het belangrijke feit dat de kinderen Nederlands leren en iets meekrijgen over de Nederlandse cultuur, is het noodzakelijk dat de lessen leuk en gezellig Nederlands zijn. Ik heb mooi onderwijs gezien, prachtige verhalen gehoord en bevlogen mensen ontmoet die mij eens te meer het belang van Nederlands onderwijs in het buitenland doen inzien. Vol verwachting kijk ik dan ook uit naar mijn volgende reis.

Karin Plantinga

Karin Plantinga werkt sinds 14 jaar bij de inspectie. Ze begon als inspecteur primair onderwijs en was ook vertrouwensinspecteur. Nu werkt ze voor voortgezet onderwijs en is ze inspecteur Nederlandse scholen in het buitenland. Ze heeft dus een hele inspirerende en diverse wereldbaan!

Reactiemogelijkheid gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen.

Reacties

  • Wat ontzettend leuk zo terug te lezen hoe de inspecteur(Karin) het schoolbezoek aan onze school ervaren heeft! Haar positieve woorden doen ons goed ... zeker in deze moeilijke periode, na het wegvallen van de subsidie vanaf dit schooljaar. De NTC scholen moeten noodgedwongen terugvallen op flink verhoogde ouderbijdrages, bezuinigingen alom en het aanspreken van eigen reserves. Echter voor onze school, en wellicht de meeste NTC scholen (waar de leeringpopulatie niet uit kinderen van expats bestaat), is dit helaas niet genoeg. We hebben hulp van buitenaf nodig. Daarom zijn wij, de NLse school op Rhodos, een crowdfundactie opgestart met als doel het streefbedrag van 4.000 euro te behalen. De actie is sinds eind maart online en loopt tot begin mei. We zijn al een heel eind, maar hebben nog meer hulp nodig. Klik even door op http://geefonderwijs.nl/projecten/nederlandse-school-rhodos/ om een kijkje te nemen. Elk donatie groot of klein... is voor onze school heel fijn! ;)

    Van: Marjan Bruynzeel/Bestuurslid NTC school Rhodos | 13-04-2017, 15:59

  • Erg leuk om deze Blog van jou te lezen. Zeker, omdat wij ook nog een van de eerste scholen zijn (Kos) die jij bezocht hebt als inspecteur, en je zo positief bent over het onderwijs wat hier gegeven wordt;

    Van: Jacqueline de Beer | 13-04-2017, 13:22

  • Wat een ontzettend leuk stuk! Bedankt hiervoor!

    Van: Jet Pambidi-Chatrou | 10-04-2017, 16:18

  • Mooi dit.
    Bevlogenheid is er bij veel docenten .
    Waarvan akte😉

    Van: Margriet de Looff | 07-04-2017, 16:53