Opbrengsten gecombineerde afname Peil.Rekenen-Wiskunde en TIMSS-2019
Dit rapport vergelijkt kenmerken van het onderwijsleerproces, leerkrachten en leerlingen in groep 6 en groep 8 op het gebied van rekenen-wiskunde. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de gecombineerde afname van Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en de afname van Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) in 2019.
Het rapport laat onder andere zien dat in groep 8 vaker en meer rekenhuiswerk wordt meegegeven en er frequenter gebruik wordt gemaakt van een computer tijdens de rekenles dan in groep 6. Leerlingen in groep 6 ervaren iets meer rekenplezier en laten ook iets meer zelfvertrouwen zien in rekenen dan leerlingen in groep 8.
Leerkrachten in groep 6 blijken tijdens hun lerarenopleiding vaker een specialisatie voor rekenen-wiskunde te hebben gevolgd dan leerkrachten in groep 8. Groep 6-leerkrachten ervaren een hogere werkdruk dan hun collega’s in groep 8. Zo ervaren ze meer druk van ouders en geven ze vaker aan te veel onderwerpen in de les te moeten behandelen.
In dit gecombineerde peilingsonderzoek is ook gekeken naar de rekenprestaties van leerlingen op het gebied van Geometrische vormen en meten in beide leerjaren. De leerlingen uit groep 8 presteerden hier duidelijk beter op dan leerlingen uit groep 6. Of deze groei als voldoende beoordeeld kan worden, vereist nadere duiding.