Verbeteringen aan het ISD

Via online enquêtes, Klantcontact en gebruikerstests weet de inspectie steeds beter wat gebruikers graag anders zouden zien aan het Internet Schooldossier (ISD). Wij verzamelen deze verbeterideeën en houden ze tegen het licht. Doel? Het Internet Schooldossier zo bruikbaar en efficiënt mogelijk maken, zodat u er prettig mee kunt werken.

Documenten aanleveren

Feedback en verbeteringen aanleveren documenten
Feedback van ISD-gebruiker Verbetering
Het aanpassen van een document is niet mogelijk. Bij een nieuwe versie van een document moet altijd weer een nieuw document worden aangeleverd.

Aangeleverde documenten zijn soms al gebruikt voor onze besluitvorming. Vervangen of verwijderen is daarom niet wenselijk.

Door een aanpassing in ons systeem en proces kunt u vanaf begin 2024 wel zelf een document verwijderen en een nieuw bestand uploaden. Let op: dit kan alleen op dezelfde dag (tot 00:00 uur).

Er moet bij het aanleveren van documenten een categorie worden gekozen, maar het aangeleverde bestand past daar niet bij. Graag toevoegen categorie ’anders’.

Sinds 31 mei 2023 kunt u voor het documenttype ‘Overig’ kiezen. 

Wij monitoren de documenten die in deze categorie binnenkomen. Als het nodig is vullen wij de lijst met documenttypes aan. 

Meldingen en aanvragen

Feedback en verbeteringen meldingen
Feedback ISD-gebruiker Verbetering
Ik zou graag bij een onregelmatigheid tijdens een schoolexamen een hele klas in 1 keer willen invullen als er bijvoorbeeld een heel schoolexamen ongeldig wordt verklaard. Nu moet dit per leerling dat is niet handig als je een hele klas of misschien wel een heel leerjaar moet invullen. 

Bij een examen kan iets gebeuren waardoor het examen voor een groep leerlingen ongeldig moet worden verklaard. 

Wij maken hier een nieuw formulier voor. Het formulier is getest in Q3 2023 en is sinds 7 maart 2024 beschikbaar in het ISD. 

Onderdeel daarvan is een bulkfunctie. U kunt een Excel-bestand importeren. Zo voert u alle leerlingen in 1 keer in. 

Kan het aanmelden van kandidaten met bijvoorbeeld dyslexie vereenvoudigd worden door gemakkelijk meerdere kandidaten in één keer te kunnen aanmelden? Sinds 6 februari 2023 kunt u invullen welke faciliteiten u nodig heeft en voor hoeveel leerlingen deze faciliteiten aangevraagd moeten worden. In een overzicht kunt u per leerling (ieder een eigen rij) overige gegevens, zoals leer- en examenjaar specificeren.
Voor mijn eigen administratie zou het handig zijn als ik bijvoorbeeld met de initialen van de leerlingen zou kunnen werken. Dit maakt het ook makkelijker om een schorsing te koppelen. Nu kun je alleen zoeken op het schorsingsnummer. De AVG maakt het erg moeilijk om tegemoet te komen aan deze wens. Als persoonsgegevens niet strikt noodzakelijk zijn mogen we deze niet opvragen. Wij hebben hier wel rekening mee gehouden door de optie te geven om een naam zelf toe te voegen op de PDF-bevestiging van de melding of aanvraag. U kunt de PDF zelf uitprinten en de naam erop schrijven, om toch in deze wens tegemoet te komen en tegelijk niet de privacy van leerlingen te schenden.

Gebruikersbeheer

Feedback en verbeteringen gebruikersbeheer

Feedback van ISD-gebruiker

Verbetering
Hoe zit het nu precies met een aanpassing van een naam of een adreswijziging? Wat meld ik bij de inspectie en wat bij DUO?

Adreswijzigingen kunnen vanaf 2024 alleen nog via DUO worden doorgegeven. De mogelijkheid hiervoor in het ISD vervalt.

Er ontbreekt duidelijke informatie hoe je erachter komt wie op een grote school als het ROC de beheerder is. Het zou handig zijn als dat in het ISD naar voren komt. Sinds 7 maart 2024 ziet u op de vernieuwde homepagina in het ISD en in uw account wie de beheerder is van uw onderwijsinstelling. Zo kunt u hem/haar mailen bij vragen over uw account.

Overig/algemeen

Overige feedback en verbeteringen
Feedback van ISD-gebruiker Verbetering
Het is vaak nog een zoekplaatje waar iets te vinden is of zou moeten zijn. Sinds 7 maart 2024 heeft het menu een andere indeling. U kiest op basis van onderwerp (meldingen, aanvragen, vragenlijsten) en niet meer op basis van status (aanleveren, aangeleverd).
Het zou fijn zijn als er een meldingsmogelijkheid ingebouwd kan worden. Zodat je via de mail een melding krijgt zodra de inspectie iets heeft klaargezet. In 2024* krijgt u automatisch een mail als er iets voor u klaar staat of u iets moet aanleveren. Zo wordt u proactief op de hoogte gehouden. Belangrijke mededelingen -zoals een aankondiging van een inspectiebezoek- worden altijd per mail aangekondigd.
Ik vind het lastig om een uitklapmenu te gebruiken om de juiste locatie onder een brinnummer te selecteren. Sinds 7 maart 2024 is het makkelijker om een onderwijsinstelling te selecteren. Je hoeft niet meer door verschillende niveaus te klikken (uitklapmenu). Elk niveau heeft een selectiebalk (school, locatie, niveau etc.) om gemakkelijker en overzichtelijker te kunnen selecteren.

*Aangegeven periodes in bovenstaande tabellen zijn een inschattingen om u een indicatie te geven. Er kan -door omstandigheden- worden afgeweken van deze planning.

Heeft u vragen of suggesties?

Heeft u een vraag of suggestie? Geef deze door via onze Klantcontactmonitor. Of via Klantcontact (elke werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar via 088-669 60 60). 

Gebruikerstests

Wilt u meedoen aan een van onze gebruikerstests? Meld u aan via dit aanmeldformulier. U krijgt bericht zodra er een gebruikerstest ingepland is.