Beoordeling leerresultaten primair onderwijs schooljaar 2024-2025
Beoordeling leerresultaten
In het schooljaar 2024-2025 beoordelen we de leerresultaten op basis van de doorstroom- en eindtoetsen van 2022, 2023 en 2024. We beoordelen de leerresultaten alleen als we een kwaliteitsonderzoek op een school uitvoeren. We passen dan de schoolweging 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 toe. Ook betrekken we de resultaten van de doorstroomtoets van schooljaar 2024-2025 niet. Dit doen we pas bij de beoordeling van de leerresultaten in schooljaar 2025-2026. Dat doen wij omdat we eerst zeker willen weten dat er geen wijzigingen in onze beoordelingswijze noodzakelijk zijn.
Wij rekenen de doorstroomtoets 2024-2025 niet mee
Alleen op verzoek van de school nemen we de resultaten van de doorstroomtoets van 2024-2025 mee in onze onderzoeken in het schooljaar 2024-2025. Dat doen we alleen als we de leerresultaten dan als Voldoende kunnen beoordelen. We beoordelen in dat geval de resultaten van de doorstroom- en eindtoetsen van 2023, 2024 en 2025 en hanteren de schoolweging 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024.
Correctiewaarden vervallen
De correctiewaarden komen te vervallen. In de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 hanteerden we naast de signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Daarmee hielden we rekening met de ‘onzekerheidsmarge’. Deze was veroorzaakt door de effecten van de coronacrisis en de normeringsverschillen tussen de eindtoetsen.
Zie voor meer informatie: Beoordeling leerresultaten primair onderwijs schooljaar 2023-2024 | Onderwijsresultaten in het primair onderwijs | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl).
Signaleringswaarden aangepast
De signaleringswaarden die in 2019 zijn bepaald voor indicator 1S/2F, bepaalden we opnieuw. Namelijk vanwege de volgende redenen:
- eerdere afnamemoment van de doorstroomtoets
- feit dat alle doorstroomtoetsen nu op dezelfde wijze worden genormeerd
- vervallen van de correctiewaarden
We hebben dezelfde werkwijze als in 2019 gebruikt om de signaleringswaarden te bepalen: circa 10% van de scholen heeft resultaten onder de signaleringswaarde bij elke schoolwegingscategorie. Bij laagste schoolwegingen worden de signaleringswaarden 1S/2F iets hoger, bij de andere worden ze lager. Het uitgangspunt is dat de signaleringswaarden ongewijzigd blijven. De signaleringswaarden gelden per 1 augustus 2024.
Schoolweging | Signaleringswaarde in % 1F | Signaleringswaarde in % 1S/2F |
20-21 | 85 | 68,3 |
21-22 | 85 | 65 |
22-23 | 85 | 61,9 |
23-24 | 85 | 58,9 |
24-25 | 85 | 56,2 |
25-26 | 85 | 53,8 |
26-27 | 85 | 51,8 |
27-28 | 85 | 50,1 |
28-29 | 85 | 48,6 |
29-30 | 85 | 47,1 |
30-31 | 85 | 45,5 |
31-32 | 85 | 43,5 |
32-33 | 85 | 41,2 |
33-34 | 85 | 38,7 |
34-35 | 85 | 36,3 |
35-36 | 85 | 34,3 |
36-37 | 85 | 32,8 |
37-38 | 85 | 32 |
38-39 | 85 | 31,7 |
39-40 | 85 | 30,3 |
Hoe beoordelen we de leerresultaten?
Op basis van de volgende beslisregels bepalen we of de leerresultaten Voldoende of Onvoldoende zijn:
- De leerresultaten zijn Voldoende als het behaalde percentage referentieniveaus voor beide indicatoren 1F en 1S/2F op of boven de signaleringswaarden ligt.
- De leerresultaten zijn Onvoldoende als het behaalde percentage referentieniveaus voor één of beide indicatoren 1F en 1S/2F onder de signaleringswaarde liggen.
- Daarnaast komt het voor dat we de leerresultaten niet kunnen beoordelen.
Tijdens het onderzoek op de school kan de verantwoording van de school er alsnog toe leiden dat de leerresultaten als voldoende worden beoordeeld. Zie voor meer informatie: Wanneer is de verantwoording door de school aanleiding om de leerresultaten als voldoende te beoordelen, terwijl de signaleringswaarden niet gehaald worden? | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl).
Wanneer voert de inspectie een onderzoek uit?
Als de leerresultaten van een school Onvoldoende lijken volgens de bovenstaande beslisregels, betekent dit niet dat de inspectie altijd een onderzoek uitvoert. Of we een school bezoeken bepalen we aan de hand van de uitkomsten van de jaarlijkse prestatie- en risicoanalyse; de leerresultaten zijn hier een onderdeel van. Daarnaast kan elke school in aanmerking komen voor een onderzoek als deze in een steekproef voor een stelselonderzoek valt.
Gegevens staan online
Sinds afgelopen schooljaar publiceert de Inspectie van het Onderwijs jaarlijks de landelijke gemiddelden over 3 jaar van de behaalde referentieniveaus 1F en 1S/2F van alle reguliere basisscholen. Ook geven we de bijbehorende figuren met de behaalde resultaten van alle scholen weer. Deze informatie kunt u als school of bestuur gebruiken bij het bepalen van schooleigen doelen.
Naast de landelijk gemiddelden publiceren we nu ook jaarlijks de leerresultaten van alle reguliere basisscholen. Het gaat dan om de percentages behaalde referentieniveaus 1F en 1S/2F in ieder van de laatste 3 schooljaren. Inclusief de behaalde percentages referentieniveaus van de afgelopen 3 jaar samen. Ook ziet u of de resultaten onder of boven de signaleringswaarden liggen.
De open data zijn hier te vinden: Open data | Trends en ontwikkelingen | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl)