Onderzoekskaders: bijstelling 2024

Dit jaar is de belangrijkste wijziging het opnemen van de steekproef-kwaliteitsonderzoeken. Deze hebben we in het schooljaar 2023-2024 voor het eerst uitgevoerd. In het funderend onderwijs leggen we daarnaast in de standaard Zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2) meer nadruk op de kwaliteit van de ontwikkelingsperspectieven.


De bijgestelde onderzoekskaders zijn door de ministers vastgesteld. We publiceren ze zo spoedig mogelijk op onze website, met daarbij een overzicht van de wijzigingen. De bijgestelde onderzoekskaders zijn per 1 augustus 2024 van toepassing.

Standaard Zicht op ontwikkeling en begeleiding (OP2) - alleen funderend onderwijs

Naar aanleiding van de bevindingen in het onderzoek ‘Kwaliteit van de extra ondersteuning in het funderend onderwijs’ zijn er een aantal tekstuele wijzigingen in OP2 doorgevoerd. We leggen meer nadruk op de kwaliteit van de ontwikkelingsperspectieven (OPP’s), in lijn met de wettelijke vereisten. Zo benoemen we bijvoorbeeld dat er concrete doelen moeten worden gesteld en dat het OPP jaarlijks moet worden geëvalueerd en bijgesteld.

Standaard Pedagogisch didactisch-handelen (OP3) - alleen funderend onderwijs

Ook in standaard OP3 hebben we de tekst aangevuld. Er is een zin ingevoegd met de strekking dat de afstemming (van instructie, verwerking et cetera) zowel gericht is op ondersteuning als op uitdaging. Daarmee maken we duidelijk dat er niet alleen aandacht moet zijn voor leerlingen die minder dan verwacht presteren, maar ook voor leerlingen die meer aankunnen.

Specifiek voor sbo geldt bovendien dat we in OP2 en OP3 een aantal omissies en verschrijvingen uit de huidige versie hebben gecorrigeerd.

De geactualiseerde kaders

De geactualiseerde kaders worden van kracht per 1 augustus 2024. In de Staat van wijzigingen 2024 vindt u een overzicht van alle aanpassingen.


Ook de kaders voor het niet-bekostigd primair onderwijs en niet-bekostigd voortgezet onderwijs zijn per 1 augustus 2023 bijgesteld.