Peil.Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021
Onder regie van de inspectie is onderzocht hoe het ervoor staat met de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo). Ook is het leesonderwijs gepeild. Uit het peilingsonderzoek blijkt onder andere dat de leesvaardigheid van leerlingen in het (s)bo is gedaald.
Met het delen van de onderzoeksresultaten en de reflecties hierop van een groep onderwijsprofessionals, willen we een aanzet geven voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van de leesvaardigheid.
Het belang van lezen door de ogen van een 9-jarige
De 9-jarige Annabel vertelt over de belangrijkste bevindingen uit het peilingsonderzoek Leesvaardigheid. Ze legt uit wat het belang is van lezen, hoe leesonderwijs een inspanning van een heel schoolteam vraagt, dat het gunstig is voor de leesvaardigheid als begrijpend lezen geïntegreerd wordt in andere vakken en dat ook meer thuis lezen positief kan bijdragen aan het vergroten van de leesvaardigheid.
Documenten
-
Peil.Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021
De leesvaardigheid van leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs is gedaald ten opzichte van 10 jaar geleden, in het speciaal ...
-
Factsheet Peil.Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021
Factsheet met de eerste resultaten uit de peiling Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021. Voorloper van het ...
-
Technisch rapport Peil.Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021
-
Technisch rapport uitvoerend consortium Peil.Leesvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2020-2021