Uitvoering onderzoek Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal)basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023

Het onderzoek Peil.Rekenen-Wiskunde einde basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023 is uitgevoerd in het voorjaar van 2023. Dit onderzoek is het tweede peilingsonderzoek naar rekenen-wiskunde in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs. Voor speciaal onderwijs is dit de eerste rekenen-wiskundepeiling.

Het onderzoek is in het voorjaar van 2023 uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), onder regie van de Inspectie van het Onderwijs. Het onderzoeksconsortium dat het peilingsonderzoek uitvoerde bestond uit de Universiteit Twente, Stichting Cito, Cito BV en KBA Nijmegen. De dataverzameling vond tegelijkertijd plaats met de Nederlandse afname van Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), een internationaal onderzoek dat de kennis en vaardigheden van leerlingen in de exacte vakken (rekenen-wiskunde en natuuronderwijs) op basisscholen in groep 6 in kaart brengt. Zowel Peil.Rekenen-Wiskunde als TIMSS zijn uitgevoerd door hetzelfde consortium.

Aan het onderzoek namen 247 scholen mee:

  • 106 bo-scholen
  • 49 sbo-scholen
  • 92 so-scholen

In totaal maakten 4.786 leerlingen de toets en vulden 4.723 leerlingen de vragenlijst in:

  • 3241 bo-leerlingen
  • 983 sbo-leerlingen
  • 500 so-leerlingen

Het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023 is gebaseerd op het door het consortium geschreven technisch rapport. In het technisch rapport van het uitvoerend consortium (Meelissen et al., 2024) staat uitgebreide technische informatie over onder andere de steekproeftrekking, uitsluitingscriteria en responspercentages opgenomen. 

Door de Inspectie van Onderwijs zijn aanvullende analyses op de door het consortium verzamelde data uitgevoerd. De verantwoording van deze analyses is te vinden in een apart technisch rapport.

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)

Bekijk ook de Nederlandse afname van Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS):