De schoolleider heeft een centrale rol in het creëren van een professionele leercultuur in de school. In een reeks van 5 artikelen vertellen schoolleiders in het funderend onderwijs over hun aanpak. De artikelen zijn gebaseerd op een verdiepend onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar professionalisering van leraren. Voor dit onderzoek spraken we met schoolleiders in het primair onderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs.
Verdiepend onderzoek naar effectieve professionalisering
De aanleiding voor het verdiepend onderzoek was eerder onderzoek waarover we schreven in de Staat van het Onderwijs 2024. Daaruit bleek dat bijna alle onderwijsprofessionals bezig zijn met bij- en nascholing. Ook werd duidelijk dat deze professionalisering nog effectiever kan worden aangepakt, zodat deze beter bijdraagt aan de onderwijskwaliteit.
In dit verdiepend onderzoek onderzochten we hoe scholen ruimte en tijd maken voor ontwikkeling in tijden van lerarentekort. Hoe zorgen ze ervoor dat de talenten van medewerkers optimaal tot hun recht komen? En dat leraren met plezier samenwerken om zichzelf en het onderwijs te verbeteren?
Interviews
In de periode mei-juni 2024 interviewden inspecteurs 5 schoolleiders. De geïnterviewden zijn geselecteerd op basis van eerdere gesprekken met leraren op deze scholen. Uit deze gesprekken bleek dat de leraren de leercultuur op school als positief ervaren.
Artikelen
In de artikelreeks vertellen schoolleiders wat op hun school wél en niet werkt.