Sessie-informatie De Staat van het Onderwijs 2024
Woensdag 17 april 2024 vindt het congres De Staat van het Onderwijs plaats in DeFabrique in Utrecht. Heeft u zich ingeschreven? Dan kunt u zich in de online omgeving aanmelden voor het middagprogramma. De link daarvoor vindt u in de mail die u heeft ontvangen.
Ronde 1
Leren begint met goed onderwijs. In deze sessie nemen we u o.a. mee in de uitvoering en de uitkomsten van de steekproef kwaliteitsonderzoeken in het funderend onderwijs. Kernvragen bij goed onderwijs zijn; leren de leerlingen genoeg?, krijgen ze goed les? en zijn de leerlingen veilig?
Spreker(s):
Matthijs van den Berg (Directeur Kennis, Inspectie van het Onderwijs), Els Schram (Inspecteur primair onderwijs, Inspectie van het Onderwijs), Sanneke Schouwstra (Onderzoeker, Inspectie van het Onderwijs), Karin Monnink (Inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs) en Marjan Wassing (Directeur, Groninger Buitenschool/Prins Johan Friso school)
Doelgroep: Bestuurders en onderwijsprofessionals, voornamelijk uit het funderend onderwijs, die zich met onderwijskwaliteit bezig houden
Sessievorm: Presentatie
Goede basisvaardigheden zijn belangrijk om deel te kunnen nemen aan het onderwijs en de maatschappij. In deze sessie geven we een overzicht van de resultaten van recente (inter)nationale peilingen naar taal, rekenen en burgerschap. Vervolgens gaan we in gesprek over wat er nodig is om de basisvaardigheden te verbeteren.
Sprekers: Eveline de Zeeuw (Wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs), Laurens de Croes (Inspecteur speciaal onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Leraren, lerarenopleiders, bestuurders, onderzoekers
Sessievorm: Workshop
Iedereen verdient goed onderwijs en iedereen verdient een onderwijspositie die het beste past. Toch zijn de kansen hierop ongelijk verdeeld. Deze sessie bevestigt het bekende. Kansen verschillen tussen leerlingen/studenten, afhankelijk van wie je bent, hoe je opgroeit en waar je woont. Welke rol spelen scholen en instellingen dan?
Spreker: Susanne Rijken (Inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Medewerkers van scholen-instellingen van vve tot en met ho
Sessievorm: presentatie
Tot nu toe hebben we welbevinden altijd gezien als randvoorwaarde om te kunnen leren. Het onderwijs is gericht op het leren en het overbrengen van de les-/vakinhoud. Dat is het uiteindelijke doel en om dat te bereiken is welzijn en sociale veiligheid belangrijk. Inmiddels krijgen we zoveel signalen (uit de praktijk en uit onderzoek) dat het niet goed gaat met de jeugd, dat we ons misschien wel de vraag moeten stellen of we welbevinden niet net zo belangrijk moeten vinden als leren?
Sprekers: Ghislaine Schmidt (Inspecteur/onderzoeker, Inspectie van het Onderwijs) en Femke Stoutjesdijk (Inspecteur/onderzoeker, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Iedereen die geïnteresseerd is in welbevinden
Sessievorm: Anders
We presenteren de hoofdlijnen en bevindingen van het hoofdstuk Passend onderwijs. We geven de belangrijkste uitkomsten van ons onderzoek naar de kwaliteit van de extra ondersteuning in het funderend onderwijs. Daarnaast gaan we in op de kansen en bedreigingen voor het verbeteren van passend onderwijs.
Spreker: Sylvia van der Avoort (Inspecteur, Inspectie van het Onderwijs) en Fanny Verwoerdt (Inspecteur primair onderwijs en projectleider, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbesturen en onderwijspersoneel funderend onderwijs, besturen van en betrokkenen bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en andere (onderwijs)professionals geïnteresseerd in en betrokken bij het onderwijs aan leerlingen/studenten met ondersteuningsbehoeften.
Sessievorm: Presentatie
Welke activiteiten doen docenten in het funderend, middelbaar en hoger onderwijs om zich (verder) te professionaliseren? Wat motiveert hen hierbij? Hoe wordt de cultuur op scholen en instellingen ervaren? Welke rol spelen leidinggevenden hierin? In deze sessie gaan we aan de hand van ons onderzoek in op deze vragen.
Sprekers: Yaël Reijmer (Wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs), Nina Post (Inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs) en Hannah Bijlsma (leraar basisonderwijs en onderzoeker, Radboud Universiteit)
Doelgroep: Docenten, schoolleiders, bestuurders en beleidsmedewerkers die met professionalisering te maken hebben.
Sessievorm: Presentatie
Ronde 2
Iliass El Hadioui schetst drie trends die direct invloed hebben op de kansenongelijkheid en onderwijskwaliteit in het klaslokaal. Hij laat vervolgens zien, op basis van het grootschalige professionaliserings- en onderzoeksprogramma De Transformatieve School, dat het keren van deze trends vraagt om een collectieve reactie vanuit het professionele team.
Spreker: Iliass El Hadioui (Programmaleider, De Transformatieve School en Onderzoeker/docent, Erasmus Universiteit)
Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders, teamleiders, leerkrachten, onderwijs ondersteunend personeel, iedereen werkzaam binnen een onderwijsomgeving.
Sessievorm: Anders
In Peil.Rekenen en Wiskunde 2021-2022 zijn de reken- en wiskundeprestaties van tweedeklassers vo gemeten en werd voor het eerst op landelijke schaal het reken- en wiskundeonderwijs in onderbouw vo in kaart gebracht. Het PISA-2022 onderzoek geeft inzicht in de reken- en wiskundeprestaties van 15-jarige leerlingen in Nederland en andere OESO landen. Bovendien geven beide onderzoeken inzicht in de houding van leerlingen tegenover rekenen en wiskunde. In deze workshop worden de uitkomsten van de twee onderzoeken toegelicht en vergeleken.
Sprekers: Martina Meelissen (Projectleider PISA, Expertisecentrum Nederland), Joyce Gubbels (Projectleider PISA, Universiteit Twente) en Klaas Bos (Programmamanager Peil.onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Onderwijsprofessionals in scholen, besturen, beleid, onderzoek en toezicht
Sessievorm: Workshop
We gaan met een panel bestaande uit verschillende deskundigen en belanghebbenden in gesprek over decentrale selectie. We besteden daarbij aan de hand van stellingen onder meer aandacht aan de rechtvaardigheid van selectie, de verschillende belangen bij selectie en de doelen die je met selectie kan of wil bereiken. Het publiek wordt gevraagd bij iedere stelling positie in te nemen door voor of tegen te stemmen.
Sprekers: Susanne Rijken (Inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs) geeft een korte introductie op het programma, het panelgesprek wordt geleid door de dagvoorzitter Karim Amghar. De panelleden stellen zich voor in de sessie.
Doelgroep: Iedereen die te maken heeft/krijgt met (decentrale) selectie (vwo, mbo, ho)
Sessievorm: Panelgesprek
In deze interactieve sessie krijgen deelnemers inzicht in de manier waarop LOB een positieve invloed kan hebben op jongerenwelzijn. Praktijkvoorbeelden en onderzoeksresultaten inspireren je om aan de slag te gaan met de concrete vertaling naar je eigen sector en rol.
Sprekers: Renske Dijkstra (Projectadviseur hbo, LOB) en Karina Baarda (Projectadviseur ho, LOB)
Doelgroep: VO en MBO
Sessievorm: Workshop
In deze sessie presenteren we de bevindingen uit het stelselonderzoek Kwaliteit van de extra ondersteuning in het funderend onderwijs. Daarna gaan we met elkaar in gesprek over de bevindingen en denken we met elkaar na over mogelijke vervolgstappen.
Sprekers: Fanny Verwoerdt (Inspecteur primair onderwijs en projectleider, Inspectie van het Onderwijs), Ernée Raspe (Inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs), Marieke Jepma (Wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs), Wouter Gaster (Inspecteur primair onderwijs, Inspectie van het Onderwijs) en Marieke Ravesloot (Inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: PO, VO, SO; onderwijsveld, beleidsmakers en andere geïnteresseerden.
Sessievorm: Anders
In Het Geheim van de Leraar word je meegenomen in wat de 4 cruciale principes zijn om daadwerkelijk het verschil te maken in het leven van leerlingen/studenten en ook collega's. Deze principes hebben invloed op thema's als kansengelijkheid, inclusie & burgerschap.
In deze sessie wordt er aan de hand van wetenschappelijk onderzoeken en praktijkervaringen o.a. stilgestaan bij de invloed die een mindset kan hebben op de verwachtingen, het belang van een kwalitatieve relatie en het effect van een toxische en/of gezonde schoolcultuur op het geheel.
Spreker: Ismail Aghzanay (Schrijver van Het Geheim van de Leraar)
Doelgroep: Alle geïnteresseerden
Sessievorm: Workshop
Verschillende experts gaan in gesprek met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de waarnemend inspecteur- generaal van het Onderwijs over de hoofdboodschappen van de Staat van het Onderwijs.
Sprekers: Robbert Dijkgraaf (minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), Ria Westendorp (waarnemend inspecteur- generaal, Inspectie van het Onderwijs) en verschillende experts
Doelgroep: Iedereen die werkzaam is binnen het onderwijs
Sessievorm: Anders
Wat mag je van een schoolbestuur verwachten? In deze workshop gaan we in gesprek over de positie van schoolbesturen. Dat doen we aan de hand van het advies ‘Een duidelijke positie voor schoolbesturen’, dat de Onderwijsraad in 2023 uitbracht. Medewerkers van de raad lichten het advies toe, waarna we met elkaar in gesprek gaan over de betekenis van het denkkader dat de raad aanreikt, voor de praktijk van onderwijs en onderwijsbeleid.
Spreker: Raymond Kubben (Raadsadviseur, Onderwijsraad)
Doelgroep: Geïnteresseerden in de positie voor schoolbesturen
Sessievorm: Workshop
In 2022 is opnieuw onderzoek gedaan naar de burgerschapscompetenties van jongeren en het burgerschapsonderwijs op scholen. Nederland was één van de vierentwintig landen die aan het onderzoek deelnam. In deze sessie worden de belangrijkste bevindingen van het onderzoek gepresenteerd en wordt samen met het publiek gereflecteerd op de stand van zaken.
Spreker: Remmert Daas (Docent onderwijswetenschappen, Universiteit van Amsterdam)
Doelgroep: leraren, leidinggevenden, onderwijsondersteuners en beleidsmakers betrokken bij burgerschapsonderwijs in het vo
Sessievorm: Presentatie
In deze sessie staan we stil bij het realiseren van inclusief onderwijs, waarbij we inzoomen op de basisvaardigheden van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoefte. Hoe kunnen we in het reguliere onderwijs tegemoet komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen om stappen richting inclusief onderwijs te zetten.
Spreker: Anke de Boer (Directeur onderwijsadvies, onderzoek en kwaliteit, Rijksuniversiteit Groningen/RENN4)
Doelgroep: Beleidsmakers, onderzoekers, directies, bestuurders, leraren, ondersteuners
Sessievorm: Presentatie
SLO actualiseert de kerndoelen voor po, vo en (v)so. De conceptkerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn opgeleverd. In deze sessie wordt duidelijk hoe kerndoelen tot stand komen en wanneer het onderwijsveld met de doelen moet gaan werken. Maar vooral, wat beogen we met nieuwe kerndoelen en hoe geven ze richting aan de kwaliteit van onderwijs?
Spreker: Bernard Teunis (Manager Actualisatie onderwijsdoelen, SLO)
Doelgroep: PO, VO en (V)SO; leraren, schoolleiders, bestuurders of anderen
Sessievorm: Presentatie
Deze sessie belicht de impact van leerkrachtverwachtingen op de leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het geeft praktische suggesties voor scholen en leraren om een grondhouding van hoge verwachtingen te bevorderen. Ook wordt de relatie met het aangepaste Inspectiekader vanaf 1-8-2023 belicht, waarin hoge verwachtingen meer nadruk krijgen.
Spreker: Redwane Bouttaouane (Docent masteropleiding Educational Needs, Fontys Hogescholen en programmaleider, Het Leerinstituut)
Doelgroep: Schoolleiders, kwaliteitsmedewerkers, bestuurders en leraren
Sessievorm: Workshop
In 2023 bracht de Taalunie de adviestekst "OKAN/ISK en daarna" uit over de doorstroom van ISK-leerlingen naar het vervolgonderwijs. Tijdens de presentatie lichten we de inhoud van de adviestekst toe en gaan we in op de geformuleerde uitdagingen, aanbevelingen en acties.
Sprekers: Heleen Rijckaert (Beleidsadviseur onderwijs, Taalunie), Leonie Wulftange (Beleidsadviseur onderwijs, Taalunie) en Lies Alons (Directeur onderwijs, ITTA Universiteit van Amsterdam)
Doelgroep: Directeuren, lerarenopleiders en beleidsmedewerkers
Sessievorm: Presentatie
In deze workshop bespreken we het werk van de vertrouwensinspecteurs. Situaties die raken aan sociale veiligheid, wat kun je ermee, wat moet je ermee? Weet wat er speelt op onderwerpen die de Vertrouwensinspectie aangaan en ga met elkaar in gesprek.
Sprekers: Chantal van de Geijn (Inspecteur, Inspectie van het Onderwijs) en Ursula Timmer (Inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders, leraren
Sessievorm: Workshop
Ronde 3
Je wilt zelf tevreden zijn over de kwaliteit van onderwijs. Maar welke waarden en welke kwaliteitscultuur hoort daarbij? Aan welke knoppen kan je draaien als onderwijsteam, instelling, of sector? Samen werken we aan een waarden gedreven wijze van kwaliteitszorg en -borging. Wij nemen u mee.
Sprekers: Sprekers: Heleen Beurskens (MBO Raad) en Kasper Weekenborg (Kwaliteitsnetwerk mbo)
Doelgroep: Onderwijsprofessionals, beleidsmakers en bestuurders met belangstelling voor versterking van onderwijskwaliteit
Sessievorm: Presentatie
Hoe digitaal vaardig zijn groep 8-leerlingen? Hoe wordt er onderwijs gegeven in digitale geletterdheid? In een interactieve presentatie beantwoorden we deze vragen en lichten de resultaten uit Peil.DG toe. Aan de hand van de reflectiewijzer verkennen we daarna hoe digitale geletterdheid geïmplementeerd kan worden en wat daarvoor nodig is.
Sprekers: Niels van Leuteren (Inspecteur primair onderwijs, Inspectie van het Onderwijs), Annemiek Punter (Wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs), Martin Klein Tank (Curriculumontwikkelaar po, SLO) en Gäby van der Linde-Meijerink (Curriculumontwikkelaar po, SLO)
Doelgroep: Betrokkenen bij en geïnteresseerden in de implementatie van digitale geletterdheid in het po
Sessievorm: Workshop
Hoe benut je data over de overgang van po naar vo? Hoe geef je betekenis aan deze gegevens? In deze sessie belichten we de mogelijkheden van de rapportages van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs en gaan we in gesprek met besturen over hoe zij data gebruiken om beleid en praktijk vorm te geven rondom de overgang van po naar vo.
Sprekers: Madelon Jacobs (Onderzoeker, Universiteit Maastricht) en Sanne van Wetten (Onderzoeker, Universiteit Maastricht)
Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders, kwaliteitszorgmedewerkers en andere geïnteresseerden
Sessievorm: Workshop
Met de Welzijnsmonitor heeft Avans Hogeschool een app ontwikkeld die haar studenten helpt om passende hulp te vinden voor het versterken en ontwikkelen van persoonlijke veerkracht. Tegelijkertijd biedt de data uit de app beleidsmakers waardevolle inzichten voor het vormgeven van passende coaching en brede integratie van welzijn in de organisatie.
Sprekers: Lieke van Berlo (Onderzoeker, Avans Hogeschool) en Jessica Nooij (Onderzoeker, Avans Hogeschool)
Doelgroep: Beleidsmakers, studenten, docenten, studentbegeleiders
Sessievorm: Workshop
Handelingsgericht werken kan bijdragen aan de verbetering van onderwijs en extra ondersteuning. Dat wat werkt is erin opgenomen; er is ruim 25 jaar ervaring mee opgedaan. Een handelingsgericht OPP focust op goed onderwijs voor alle leerlingen, ouderbetrokkenheid, samenwerking en ondersteuning van leraren: wat hebben zij nodig om passend onderwijs te bieden?
Spreker: Noëlle Pameijer (Kinder/jeugd- en GZ-psycholoog, Stichting Elan, SWV passend onderwijs Unita en Kwaliteit in nascholing)
Doelgroep: PO, VO, SO, MBO, leraren, IB-ers, zorg- en ondersteuningscoördinatoren, teamleiders, schoolleiders, studenten, ondersteuners passend onderwijs, (school) psychologen en orthopedagogen, bestuurders
Sessievorm: Workshop
In deze sessie verkennen we of een andere manier van organiseren kan helpen bij het oplossen van het lerarentekort. We delen inzichten over meer en minder effectieve aanpakken in andere landen en bespreken ervaringen die de afgelopen jaren in de G5 zijn opgedaan met andere dag- en weekindelingen. Daarna verkennen we in co-creatie welke vormen van anders organiseren kansrijk zijn voor Nederland.
Sprekers: Nienke Ruijs (Onderzoeker en projectleider, Universiteit Maastricht), Frank Corvers (Hoogleraar en onderzoeker, Universiteit Maastricht), Inge de Wolf (Directeur en medeoprichter, Education Lab NL)
Doelgroep: Schoolleiders en leraren
Sessievorm: Workshop
Het tekort aan personeel is te groot in het onderwijs. Dit heeft ernstige gevolgen. Scholen nemen (nood)maatregelen. Er worden minder maatregelen genomen die gericht zijn op schoolleiders. De tekorten zijn niet op te lossen. De kwaliteit van onderwijs mag er niet onder lijden. Hoe zorgen we daar met elkaar voor?
Sprekers: Mark Oortwijn (Inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Iedereen die begaan is met het onderwijs
Sessievorm: Workshop
Veel scholen werken aan de wettelijke opdracht tot bevordering van burgerschap. De inspectie ziet dat wettelijke eisen zoals ‘doelgericht’, ‘samenhangend’ en ‘herkenbaar’, voor scholen niet altijd gemakkelijk te realiseren zijn. Dat leidt soms tot herstelopdrachten. Wilt u meer weten over deze wettelijke eisen, en hoe daaraan te voldoen? In deze workshop gaan we in op de wettelijke eisen en beantwoorden we al uw vragen.
Sprekers: Anne Bert Dijkstra (Strategisch inspecteur, Inspectie van het Onderwijs) en Daphne Lodeweges-van Dijk (Senior inspecteur po, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Leraren, schoolleiders, ib-ers. medewerkers kwazo, bestuurders in po/vo/so
Sessievorm: Workshop
In de zoektocht naar excellent leesonderwijs, spelen wetenschappelijke inzichten een cruciale rol. Maar hoe implementeer je deze inzichten effectief in je dagelijkse praktijk? Tijdens deze interactieve bijeenkomst duiken we diep in de fundamenten van effectief leesonderwijs. Onze Amsterdamse School, een school met een uitdagende leerlingenpopulatie, neemt je mee in haar inspirerende reis naar verbetering. Ontdek hoe zij wetenschappelijke inzichten succesvol hebben geïntegreerd en welke impact dit heeft gehad op hun leerlingen en leeromgeving.
Sprekers: Elize Jong (Schoolleider, Onze Amsterdamse School) en Tijana Prokic Breuer (Directeur en medeoprichter, Education Lab NL)
Doelgroep: Onderwijsprofessionals
Sessievorm: Presentatie
Schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en gemeenten dragen allemaal bij aan de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie (vve). Samenwerking tussen deze partijen kan de kwaliteit van vve nog sterker verbeteren. In deze workshop gaan we samen aan de slag met mogelijkheden om de samenwerking te verbeteren met een serious policy game. Vertrekpunt voor de serious policy game is dat het aanpakken van kansenongelijkheid samenwerking tussen verschillende onderwijsprofessionals vereist. Tijdens het spelen van dit spel leren verschillende onderwijsprofessionals elkaars belangen en kijk op problemen beter kennen en worden oplossingen voor kansenongelijkheidsproblematiek verkent. Het spel is geschikt voor iedereen die bij het onderwijs betrokkenen is: van leraren en ouders tot schoolbestuurders en beleidsmakers.
Spreker(s): Lies van de Kuilen (Onderzoeker/inspecteur Gemeentelijk Toezicht, Inspectie van het Onderwijs), Carolien Groote Schaarsberg (Inspecteur Gemeentelijk Toezicht, Inspectie van het Onderwijs) en Floris Burgers (Onderzoeker, Radboud Universiteit)
Doelgroep: Schoolbesturen, gemeenten, kinderopvangorganisaties
Sessievorm: Workshop
Hoe kun je de meldstructuur van stagediscriminatie dusdanig inrichten dat het aansluit bij de behoeften van studenten? Welke randvoorwaarden zijn hiervoor nodig? En hoe kun je hierover het gesprek voeren met studenten? Inzichten uit drie recente onderzoeken én praktijkvoorbeelden van het Deltion College komen samen in deze sessie.
Sprekers: Jan Wiegers (Adviseur onderwijs en kwaliteit, Deltion College), Sanne Benit (Strategisch adviseur onderwijs en kwaliteit, Deltion College), Gabriëlle de Geus (Analist mbo, Inspectie van het Onderwijs), Egbert Jongsma (Projectleider onderzoek, Algemene Rekenkamer), (Linda Meijer, Algemene Rekenkamer), Maxime van de Gevel (Onderzoeke, Verwey-Jonker Instituut) en Donya Yassine (Onderzoeker, Verwey-Jonker Instituut)
Doelgroep: beleidsmakers en beleidsbeslissers van mbo-instellingen, onderwijsteams, stagebegeleiders en mentoren, leerbedrijven
Sessievorm: Presentatie
Het onderwijs ontvangt steeds meer incidenteel geld. Voor besturen maakt dit het lastiger om te werken aan de structurele opgaven van het onderwijs en ook om het schaarse personeel vast te houden. Tegelijkertijd staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk en is er vanuit de politiek en maatschappij twijfel of het extra geld wel zinvol is besteed. Hoe nu verder?
Spreker: Het panelgesprek wordt geleid door Gerard de Vries (Strategisch inspecteur, Inspectie van het Onderwijs). De panelleden stellen zich voor in de sessie.
Doelgroep: Geïnteresseerden in financieringsstromen in het onderwijs
Sessievorm: Panelgesprek
Er wordt een korte toelichting gegeven op de Staat van de Schoolleider. Onderwerpen die kort aan bod komen zijn Totstandkoming, Betrokkenheid schoolleiders, Waarom deze highlights en waar zijn deze op gebaseerd? En we slaan een bruggetje tussen De Staat van het Onderwijs en De Staat van de Schoolleider als intro op het gesprek later in de sessie met schoolleiders.
Sprekers: Bas Vernooij (Redactielid, Staat van de Schoolleider), Lambert van der Ven (Beleidsmedewerker onderwijskwaliteit en leiderschap, Academie Vakvereniging Schoolleiders), Melanie Brandenburg (Directeur, SG Newton) en Jan Osinga (Rector, Linde College en Lid Adviesraad Schoolleiders, VO-Raad)
Doelgroep: Schoolleiders in het po en vo, bestuurders, hr-managers
Sessievorm: Anders