Sectorbeeld - De staat van het voortgezet onderwijs
Het voortgezet onderwijs heeft het lastig. Leerlingen beheersen in steeds mindere mate de basisvaardigheden. De kwaliteit van het pedagogisch-didactisch handelen is niet vanzelfsprekend en het welzijn van de leerlingen staat onder druk. Tegelijk ervaren leraren en schoolleiders een hoge werkdruk en zijn de tekorten groot. In rapporten van zeer zwakke scholen schrijven inspecteurs geregeld dat er veel wisselingen zijn geweest in de schoolleiding, of woorden van gelijke strekking. Een stabiele schoolleiding, een goede kwaliteitszorg en een professionele kwaliteitscultuur kunnen ervoor zorgen dat de onderwijskwaliteit op peil blijft of liever, steeds verder verbetert.
Hieronder downloadt u het 4 pagina's tellende sectorbeeld, dat weergeeft hoe het ervoor staat in het voortgezet onderwijs.
Lees ook ook de goede voorbeelden uit de praktijk in ons online magazine
In het online magazine bij De Staat van het Onderwijs 2024 koppelen we de feiten en cijfers uit het rapport aan verhalen en suggesties uit de onderwijspraktijk.
Het Tender College in IJmuiden en het D’Oultremontcollege in Drunen hebben de extra ondersteuning van leerlingen zorgvuldig ingericht. Hoe zij samen kijken naar wat er nodig is, leest u in het dubbelinterview. Meer interesse in een vakoverstijgende rekenmethode? Hier wordt mee gewerkt bij het Revius Lyceum in Doorn. Initiatiefnemer Kees Hooyman en docent Geert-Jan Vogel delen hun enthousiasme en voorbeelden in het magazine.