Gemeenten hebben de wettelijke opdracht om jaarlijks te overleggen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties over het bevorderen van integratie, het voorkomen van segregatie, het bestrijden van onderwijsachterstanden en de inschrijving en toelating. Dit overleg staat bekend als het overleg over de Lokale Educatieve Agenda ofwel het LEA-overleg, maar kan binnen uw gemeente ook een andere naam hebben. Ook kunnen de onderwerpen die onder dit overleg vallen, binnen andere overleggen zijn belegd.
Hoe kan toezicht bijdragen aan betere uitvoering van taken?
De inspectie gaat verkennen hoe gemeenten hun taken rond onderwijsachterstanden (waaronder voor- en vroegschoolse educatie (vve)) uitvoeren. Dit doen we met een themaonderzoek, dat is gestart in het laatste kwartaal van 2021. We willen op basis van de bevindingen onderzoeken hoe toezicht zou kunnen bijdragen aan een betere uitvoering van de taken op het gebied van onderwijsachterstanden.
Dit themaonderzoek sluit aan bij de wens van de minister om via toezicht gemeenten te stimuleren om de kwaliteit van de Lokale Educatie Agenda (LEA) te verbeteren. De uitkomsten van het themaonderzoek moeten partijen, waaronder de gemeenten helpen om de LEA op een samenhangende wijze vorm te geven met een hoog ambitieniveau.
Onderdelen themaonderzoek
- Een brede kwantitatieve analyse van bestaande vragenlijstgegevens van alle gemeenten
- Verdiepend kwalitatief onderzoek door middel van documentanalyse en gesprekken bij maximaal 30 gemeenten.
Tijdspad
De brede kwantitatieve analyse vond plaats in het laatste kwartaal van 2021. Toen selecteerden we ook gemeenten voor het verdiepende kwalitatieve onderzoek dat we uitvoerden in het eerste kwartaal van 2022. De uitkomst van het gehele onderzoek delen we naar verwachting eind 2022 met alle gemeenten.
Verloop van het onderzoek
Zoals hierboven beschreven maken we voor het onderzoek gebruik van de uitgebreide vragenlijst die in het voorjaar van 2021 is uitgezet bij alle gemeenten (gekoppeld aan de vve-vragenlijst). Daarnaast hebben we 20 gesprekken gevoerd met gemeenten over de invulling van het jaarlijks overleg. De gesprekken met de gemeenteambtenaren en in sommige gevallen wethouders waren zeer informatief. De gemeenteambtenaren en wethouders waren -zonder uitzondering- zeer betrokken. Op basis van deze gesprekken kunnen we nu al zeggen dat er enorme verschillen zijn in de uitdagingen waar gemeenten voor staan en in de wijze waarop zij invulling geven aan het jaarlijks verplichte overleg en de doelen die daarmee samenhangen.