Onderzoeksmethode
De inspectie heeft in beeld gebracht hoe de schoolloopbanen van groepen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften verlopen in vergelijking met die van leerlingen zonder deze extra ondersteuningsbehoeften. We hebben hierbij gekeken naar verschillende cohorten en verschillende momenten in de schoolloopbanen in het regulier onderwijs: we hebben leerlingen uit groep 3 en 8 van het basisonderwijs gevolgd, en leerlingen in klas 3 en het examenjaar van het voortgezet onderwijs.
In de basisschoolperiode is gekeken naar (verschillen in) wisseling van school of uitstroom naar het speciaal (basis-)onderwijs, een klas overdoen, het advies van de school in vergelijking met het toetsadvies en herziening van advies. In het voortgezet onderwijs hebben we schoolwisseling, uitstroom, een klas overdoen, voortijdig schoolverlaten, het schoolniveau in jaar 3, het behalen van het eindexamen en het niveau van het eindexamen in het voortgezet onderwijs ten opzichte van het schooladvies en de doorstroom op het verwachte niveau tussen voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs bestudeerd. We hebben onderzocht of de resultaten toegeschreven kunnen worden aan andere observeerbare achtergrondkenmerken zoals de opleiding van ouders en geslacht. Dit blijkt niet het geval: de verschillen die we beschrijven in de factsheet blijven bestaan wanneer wordt gecontroleerd voor deze achtergrondkenmerken.
Lees meer over het onderzoek naar schoolloopbanen van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften in het technisch rapport.