Burgerschapsonderwijs behoeft verbetering
Scholen vinden het bevorderen van burgerschap van hun leerlingen belangrijk. De manier waarop dat gebeurt is echter lang niet altijd doelgericht en samenhangend. Volgens de meerderheid van de schoolleiders en leerkrachten die deelnamen aan dit peilingsonderzoek, zou het burgerschapsonderwijs op hun school verder ontwikkeld moeten worden. Vaak ontbreken concrete leerdoelen en een samenhangende aanpak voor burgerschap en hebben scholen weinig inzicht in de resultaten. De dagelijkse focus ligt op persoonsvorming en sociale omgang. Maatschappelijke aspecten van burgerschap komen veel minder aan bod.
Burgerschapskennis licht gedaald sinds 2009
In het schooljaar 2019-2020 beheersten 4 van de 5 leerlingen ongeveer 50% tot 90% van de onderzoeksopgaven voor burgerschapskennis en de vaardigheid in het toepassen van kennis. Eenzelfde deel van de leerlingen had een matig tot redelijk vertrouwen in de eigen burgerschapsvaardigheid en een gematigd positieve burgerschapshouding. De burgerschapskennis van groep 8-leerlingen is licht gedaald sinds 2009. In 2009 was een van de conclusies dat de burgerschapskennis op dat moment nog ver onder het gewenste resultaat lag. Dit maakt de afstand tussen het gewenste en gerealiseerde onderwijsresultaat in 2020 nog wat groter.
Download het rapport Peil.Burgerschap einde basisonderwijs 2019-2020