Meer aandacht voor basisvaardigheden in beoordeling onderwijsresultaten
In voorgaande nieuwsbrieven kon u al lezen dat wij ons in het toezicht de komende jaren focussen op de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen. Daarbij besteden we ook meer aandacht aan de resultaten die leerlingen behalen op de basisvaardigheden taal en rekenen/wiskunde. In het onderzoekskader 2021 (voortgezet) speciaal onderwijs staat wat wij hierover van scholen verwachten. Namelijk dat minimaal 75% van de leerlingen aan het einde van de schoolperiode de door de school beoogde streefniveaus op de kernvakken taal én rekenen/wiskunde behaalt. Deze streefniveaus moeten passen bij de uitstroombestemmingen van de leerlingen, zoals vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief. We vragen scholen voor speciaal onderwijs om de resultaten voor leerlingen met de uitstroombestemming (vervolg)onderwijs (en waar van toepassing ook arbeidsmarkt) te onderbouwen met de resultaten van de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wijzigt niet de manier waarop we de onderwijsresultaten in het speciaal onderwijs beoordelen. Voor meer informatie over ons toezicht op onderwijsresultaten kunt u terecht op onze website.