Verkenning onaangekondigd toezicht

Van mei 2023 tot en met juni 2024 heeft de inspectie een verkenning uitgevoerd naar onaangekondigd toezicht. De 3 onderzoeksvragen:

1. Wat zijn de voor- en nadelen van onaangekondigde toezichtactiviteiten?

2. Wat is het draagvlak voor onaangekondigde toezichtactiviteiten?

3. Welke verschillen zijn er in oordelen over de (onderwijs)kwaliteit bij een onaangekondigde inspectie, als je deze vergelijkt met de oordelen bij een aangekondigde inspectie?

Deze vragen zijn beantwoord vanuit 4 invalshoeken:

1. Toezicht, waarvoor de inspectie een pilot in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs heeft uitgevoerd, bestaande uit het uitvoeren van onaangekondigde kwaliteitsonderzoeken en het daarna interviewen van de betrokkenen;

2. Wetenschap, waarvoor de inspectie een literatuurstudie heeft uitgevoerd waarin ze systematisch de bestaande literatuur heeft verkend;

3. Internationaal, waarvoor de inspectie via een internationale toezichtscan andere Europese onderwijsinspecties heeft bevraagd op hoe zij onaangekondigd toezicht uitvoeren;

4. Dialogen, waarbij de inspectie extern met het onderwijsveld in gesprek is gegaan, ze een vragenlijst voor een veldconsultatie heeft uitgezet en intern met collega’s heeft gesproken.