Taal en Rekenen einde (speciaal) basisonderwijs 2022-2023
De jaarlijkse rapportage Peil.Taal en rekenen laat zien hoe het ervoor staat met de taal- en rekenniveaus van leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs ((s)bo) en speciaal onderwijs (so). Dit landelijke beeld komt tot stand op basis van de scores voor lezen, taalverzorging en rekenen van leerlingen die deelnemen aan de eindtoets (vanaf schooljaar 2023-2024 doorstroomtoets). Door hier jaarlijks over te rapporteren wordt zichtbaar hoe de taal- en rekenniveaus zich ontwikkelen. We vergelijken in dit rapport de resultaten van leerlingen op de eindtoets in 2023 met resultaten op de eindtoets in 2022.
In 2023 is in zowel het bo, sbo als so het aandeel leerlingen dat het streefniveau beheerst, toegenomen voor zowel rekenen, lezen als taalverzorging. In het bo is de grootste stijging zichtbaar bij rekenen. Voor lezen is het percentage leerlingen met streefniveau 2F ook gestegen. In het sbo is het aandeel leerlingen dat 2F beheerst vooral toegenomen bij lezen: 20% ten opzichte van 18% in 2022. De beheersing van de streefniveaus ligt voor rekenen (4%) en taalverzorging (8%) een stuk lager dan voor lezen. In het so zien we vooral een toename in de beheersing van het streefniveau voor taalverzorging.