Hoofdlijnen - De Staat van het Onderwijs 2019
De hoofdlijnen zijn de belangrijkste bevindingen die we terugzien in het onderwijsstelsel. Dit deelrapport is het eerste hoofdstuk uit het rapport De Staat van het Onderwijs 2019 | Onderwijsverslag over schooljaar 2017/2018.
Het Nederlandse onderwijs is gemiddeld nog op niveau. Maar de ontwikkelingen waar de Inspectie van het Onderwijs in de voorgaande jaren al aandacht voor vroeg - zoals teruglopende leerlingprestaties, ongelijke kansen en segregatie - dreigen zich mede onder druk van een ongelijk verdeeld lerarentekort te verdiepen. Om alle leerlingen en studenten een stevige basis mee te geven en te zorgen voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt, zal de onderwijssector nu focus moeten aanbrengen en heldere keuzes moeten maken over gezamenlijke doelen en ijkpunten. Daarnaast moet het onderwijs beter evalueren wat de effecten zijn van de vele experimenten. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in De Staat van het Onderwijs 2019.
Bijlage(n)
-
Technisch rapport - De staat van het Nederlands onderwijs
Dit technische rapport is een bijlage met tabellen, die hoort bij hoofdstuk 1.1 De Staat van het Nederlands onderwijs. Dit ...
-
Technisch rapport - Variëteit en vernieuwing
Dit technische rapport is een bijlage met tabellen, die hoort bij hoofdstuk 1.2 Variëteit en vernieuwing. Dit hoofdstuk komt uit ...
-
Technisch rapport - Leraren en lerarentekort
Dit technische rapport is een bijlage met tabellen, die hoort bij hoofdstuk 1.3 Leraren en lerarentekort. Dit hoofdstuk komt uit ...
-
Technisch rapport - Kwetsbare leerlingen en studenten
Dit technische rapport is een bijlage met tabellen, die hoort bij hoofdstuk 1.4 Kwetsbare leerlingen en studenten. Dit hoofdstuk ...