Voor de coronacrisis voelden leerlingen zich veilig en prettig op school. Toen ze de vragenlijst invulden was dat nog steeds het geval. Het fysieke gemis van leraren en klasgenoten tijdens de periodes van afstandsonderwijs lijkt geen langdurige negatieve invloed te hebben gehad op hoe leerlingen zich voelden. Leerlingen gaven aan dat er weinig werd gepest, gediscrimineerd of buitengesloten. Leraren deden hun best om te zorgen voor een veilig schoolklimaat. Ook maakten leerlingen zich weinig zorgen over de coronacrisis en waren ze niet minder gemotiveerd dan voor de coronacrisis. Meisjes in het algemeen en leerlingen op scholen met een hoge schoolweging maakten zich wel wat meer zorgen over de coronacrisis. Hoe hoger de schoolweging hoe complexer de leerlingenpopulatie. De schoolweging loopt van 20 tot 40. Lees hierover meer op de pagina Schoolweging primair onderwijs.
Leerlingen tevreden over het onderwijs tijdens de coronacrisis
Leerlingen gaven het onderwijs tijdens de coronacrisis een 8. Deze periode kenmerkte zich door 2 lockdowns, een gedeeltelijke opening van de scholen en een periode van fysiek onderwijs met extra maatregelen. Volgens leerlingen hebben scholen tijdens de coronacrisis verschillende dingen gedaan om zo goed mogelijk onderwijs te geven, zoals het aanbieden van goede digitale lessen, het zorgen voor een laptop of tablet als dat nodig was, en het aanbieden van extra materialen om te oefenen. Ook extra individuele begeleiding en extra huiswerk noemden ze vaak. Leerlingen vonden het prettig dat leraren contact zochten tijdens de lockdowns en dat zij leuke (online) activiteiten met ze deden. Kritisch waren leerlingen over het dragen van mondkapjes, afstand houden, thuis werken/online les volgen, handen wassen en het niet in groepjes kunnen zitten.
Leerlingen maakten zich weinig zorgen
Leerlingen maakten zich nauwelijks zorgen over hun prestaties. Zij waren niet bang dat ze minder hadden geleerd. Meisjes in het algemeen en leerlingen op scholen met een hoge schoolweging maakten zich hier wel meer zorgen over. Ook dachten leerlingen op scholen met een hoge schoolweging vaker dat ze de leerstof niet meer konden inhalen. Leerlingen vonden dat ze voldoende hulp op school kregen om een eventuele achterstand in te halen.
In de periodes van afstandsonderwijs kregen leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid en konden zij vaak vooruitwerken. Nu de scholen weer open zijn, zien scholen dat veel leerlingen zelfstandiger zijn geworden. Zij hopen dit vast te kunnen houden.
Groep 8 is kansrijk geadviseerd, groep 7 verwacht lager schooladvies
Leerlingen van groep 8 hadden het gevoel dat zij kansrijk zijn geadviseerd. Zo gaf ruim een derde van de leerlingen in groep 8 aan dat ze door de coronacrisis een hoger advies kregen. Minder dan 10 % van de leerlingen in groep 8 vond dat het advies lager uitviel. Ruim een kwart van de leerlingen in groep 7 verwachtte dat hun advies voor het vervolgonderwijs lager zal zijn door de coronacrisis. In een onderzoek dat wij eerder deden naar doorstroomkansen, uitte een deel van de schoolleiding en intern begeleiders tijdens de gesprekken hun zorgen over groep 7 omdat deze leerlingen al 2 jaar te maken hebben met corona.