4. Inzichtelijk maken leerresultaten en kwaliteit burgerschapsonderwijs
Uit de peilingsonderzoeken blijkt dat een derde tot twee vijfde van de leerkrachten de leerresultaten voor burgerschap bijhoudt. Dit betreft met name vaardigheden en houdingen. Ook registreren leraren intrapersoonlijke aspecten. De helft van de leerkrachten die resultaten bijhouden, gebruikt deze informatie vervolgens om de lessen burgerschapsonderwijs aan te passen.
Naar aanleiding van onze peilingsonderzoeken naar burgerschap bieden we reflectievragen, achtergrondinformatie en links naar hulpmiddelen aan waarmee u direct aan de slag kunt gaan. Deze pagina is ontwikkeld door Matthijs Driebergen van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.
Achtergrondinformatie
Vaardigheden zijn bijvoorbeeld sociale vaardigheden en samenwerken. Bij houdingen kunt u denken aan bijvoorbeeld verantwoordelijkheidsgevoel en rekening houden met anderen. Met intrapersoonlijke aspecten bedoelen we aspecten zoals zelfvertrouwen en zelfcontrole.
Reflectievragen
- Maken we op school de ontwikkeling van burgerschapscompetenties van leerlingen in de verschillende groepen inzichtelijk? Zo ja, op welke manier? Zo nee, wat heb ik nodig om de ontwikkeling van de burgerschapscompetenties van de leerlingen wel inzichtelijk te maken?
- In hoeverre hebben leerlingen zelf zicht op de ontwikkeling van hun burgerschapscompetenties?
Hulpmiddelen waarmee uw schoolteam aan de slag kan
Meet- en merkbaar maken kwaliteit burgerschapsonderwijs
- De volle breedte van onderwijskwaliteit (Onderwijsraad)
Hoofdstuk 3 gaat over het inzichtelijk maken van onderwijskwaliteit. - Hoe krijg je zicht op merkbare kwaliteit? (PO-Raad)
- Visie op onderwijskwaliteit (PO-Raad)
- IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs (Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit)
Hoofdstuk 6 gaat over het monitoren van resultaten en hoofdstuk 8 gaat over de kwaliteitszorgstructuur op school.
Inzichtelijk maken van de ontwikkeling van burgerschapscompetenties
- Meetinstrument Burgerschap (Universiteit van Amsterdam)
Met het meetinstrument Burgerschap kunt u de competenties van leerlingen in groep 7 en 8 meten en vergelijken met andere scholen. - Formatief evalueren (SLO)
Uitleg over de cyclus van formatieve evaluatie. - Waarom niet? Over het meten van burgerschapscompetenties van leerlingen (Universiteit van Amsterdam)
Publicatie over het opstellen van rubrics bij de doelen voor burgerschap.