Peil.onderwijs is het geheel van periodieke peilingsonderzoeken in het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Het geeft input voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs in verschillende leergebieden. De Inspectie van het Onderwijs voert de regie over deze peilingen.
Onlangs verschenen
Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023
Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023 geeft zicht op de rekenvaardigheid van leerlingen in het laatste leerjaar van het basisonderwijs (bo), schoolverlaters in het speciaal basisonderwijs (sbo) en schoolverlaters in voormalig cluster 4 van het speciaal onderwijs (so). De resultaten zijn voor bo en sbo vergeleken met resultaten uit het peilingsonderzoek van 2019. Daarnaast brengt het onderzoek het rekenen-wiskundeonderwijs op de scholen en de houding van leerlingen en leerkrachten tegenover rekenen-wiskunde in kaart. Tot slot is bekeken welke algemene en aan rekenen-wiskunde gerelateerde kenmerken van leerlingen, leerkrachten en klassen samenhangen met de verschillen in leerlingprestaties op dit gebied. Bekijk het peilingsonderzoek.
Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023
Met het peilingsonderzoek Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs brachten we in kaart hoe het gaat met de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs. Ook brachten we in kaart hoe scholen hun leesonderwijs hebben ingericht en wat leerlingen vinden van lezen. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de leerlingen in het tweede leerjaar van het vmbo-g/t, havo en vwo goed op weg zijn op de beoogde eindniveaus voor leesvaardigheid te halen. Hun leesniveaus passen bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin de leerlingen zich bevinden. In het vmbo-b/k zien de resultaten er niet goed uit. Daar leest twee derde van de leerlingen in het tweede leerjaar nog onder 1F-niveau. Bekijk het peilingsonderzoek.
Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022
Met de peiling Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 hebben we in kaart gebracht hoe basisscholen werken aan het bevorderen van de digitale geletterdheid van hun leerlingen en wat leerlingen weten en kunnen op dit gebied. We zien dat leerlingen wisselend scoren op de verschillende typen opgaven die ze maakten als onderdeel van het peilingsonderzoek. De meeste leerlingen zijn bijvoorbeeld goed in staat om uit een paar opties een geschikte foto te selecteren voor een grappige online fotowedstrijd. Er zijn ook aspecten van digitale geletterdheid die leerlingen nog minder goed beheersen. Opgaven met een moeilijke zoekopdracht zijn voor veel leerlingen lastig, ook voor de meest digitaal geletterde leerlingen. Bekijk het peilingsonderzoek.
Rekenen-Wiskunde einde leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2021-2022
Met de peiling Rekenen en Wiskunde voortgezet onderwijs 2021-2022 hebben we voor het eerst op grote schaal in kaart gebracht hoe vo-scholen in de onderbouw werken aan het bevorderen van de vaardigheden in rekenen en wiskunde van hun leerlingen. Ook is onderzocht wat leerlingen kennen en kunnen op het gebied van rekenen en wiskunde aan het eind van het 2e leerjaar. Dit rapport presenteert de resultaten van de peiling en bevat een nadere duiding van de peilingsresultaten door een focusgroep van experts op het gebied van rekenen en wiskunde. Bekijk het peilingsonderzoek.