Met dit peilingsonderzoek worden de beweegcompetenties aan het einde van het basisonderwijs in kaart gebracht. Ook geeft dit onderzoek zicht op het bewegingsonderwijs dat op de scholen wordt gegeven.
Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de volgende meetinstrumenten:
- 13 of 14 verschillende beweegopdrachten
Hiermee worden de beweegcompetenties van leerlingen in kaart gebracht.
- Vragenlijsten voor leerlingen
Deze bevat vragen over henzelf en over bijvoorbeeld de buitenschoolse sportactiviteiten die zij ondernemen.
- Vragenlijsten voor schoolleiders en leerkrachten
Deze zijn bedoeld om de onderwijspraktijk op het gebied van bewegingsonderwijs in kaart te brengen en om verbanden te kunnen leggen met de beweegcompetenties van de leerlingen.
- Een verdiepend onderzoek op een klein aantal scholen
In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de lessen bewegingsonderwijs geobserveerd en wordt via interviews met leerlingen het plezier in bewegen in kaart gebracht.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium waarin GION onderwijs/onderzoek, het Universitair Medisch Centrum Groningen, Cito, Hanzehogeschool, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Windesheim, Fontys, Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool samenwerken. Aan de basis van het onderzoek liggen:
De resultaten en het rapport worden naar verwachting eind 2025 gepubliceerd.