Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023
Leesvaardigheid is een van de basisvaardigheden die iedereen hard nodig heeft. Deze vaardigheid is nodig om te kunnen leren in het voortgezet onderwijs of in het vervolgonderwijs daarna. En ook om te kunnen functioneren in je werk of privé in je volwassen leven. Daarnaast vergroot je door te lezen je inlevingsvermogen en verruim je je denken. Daarom is het problematisch dat de leesvaardigheid van leerlingen en studenten in Nederland al jaren achteruitgaat.
Met het peilingsonderzoek Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs hebben we in kaart gebracht hoe het gaat met de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs. Ook brachten we in kaart hoe scholen hun leesonderwijs hebben ingericht en wat leerlingen vinden van lezen.
Webinar leesvaardigheid
In deze webinar gaat Mirna Pit (Inspectie van het Onderwijs) in gesprek met Anneke Smits (lector Hogeschool Windesheim), Albertine Gaasbeek (docent Nederlands vo), Jocelijn Pleumeekers (docent Nederlands vso en currirculumontwikkelaar bij SLO) en Tessa Spätgens (onderzoeker Inspectie van het Onderwijs). Zij gaan onder andere in op effectieve en vakoverstijgende aanpakken van lezen en bieden praktische voorbeelden om met leesmotivatie en leesplezier aan de slag te gaan. De aanleiding voor de webinar was de publicatie van het peilingsonderzoek naar leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Leesniveaus
De meeste leerlingen uit het vmbo g/t, havo en vwo lezen op het niveau dat past bij leerjaar 2 van de onderwijssoort waarin zij zich bevinden. Maar in het vmbo-b/k haalt twee derde van de leerlingen nog niet het fundamentele niveau (1F).
Percentage leerlingen dat de referentieniveaus voor leesvaardigheid beheerst per onderwijssoort
Referentieniveau | 3F | 2F | 1F | onder 1F |
---|---|---|---|---|
vso | 6,4 | 51,1 | 23,4 | 19 |
vmbo-b k | 1,7 | 33,8 | 64,5 | |
vmbo-g t | 0,3 | 33 | 53,8 | 12,9 |
havo vwo | 13,4 | 80,3 | 5,9 | 0,4 |
(vso n=483; vmbo-b/k n=468; vmbo-g/t n=736; havo/vwo n=1819)
Grafische samenvatting
De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn samengevat in beeld.