Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023

Leesvaardigheid is een van de basisvaardigheden die iedereen hard nodig heeft. Deze vaardigheid is nodig om te kunnen leren in het voortgezet onderwijs of in het vervolgonderwijs daarna. En ook om te kunnen functioneren in je werk of privé in je volwassen leven. Daarnaast vergroot je door te lezen je inlevingsvermogen en verruim je je denken. Daarom is het problematisch dat de leesvaardigheid van leerlingen en studenten in Nederland al jaren achteruitgaat.

Met het peilingsonderzoek Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs hebben we in kaart gebracht hoe het gaat met de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs. Ook brachten we in kaart hoe scholen hun leesonderwijs hebben ingericht en wat leerlingen vinden van lezen.

Leesniveaus

De meeste leerlingen uit het vmbo g/t, havo en vwo lezen op het niveau dat past bij leerjaar 2 van de onderwijssoort waarin zij zich bevinden. Maar in het vmbo-b/k haalt twee derde van de leerlingen nog niet het fundamentele niveau (1F).

Percentage leerlingen dat de referentieniveaus voor leesvaardigheid beheerst per onderwijssoort

Percentage leerlingen dat de referentieniveaus voor leesvaardigheid beheerst per onderwijssoort
Referentieniveau3F2F1Fonder 1F
vso6,451,123,419
vmbo-b k1,733,864,5
vmbo-g t0,33353,812,9
havo vwo13,480,35,90,4

(vso n=483; vmbo-b/k n=468; vmbo-g/t n=736; havo/vwo n=1819)

Brontabel als csv (138 bytes)

Grafische samenvatting

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn samengevat in beeld.