Uitvoering onderzoek Peil.Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs

Het onderzoek Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023 is uitgevoerd in het voorjaar van 2023. Dit onderzoek is het eerste peilingsonderzoek naar leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs. Daarnaast is het voor het voortgezet speciaal onderwijs de eerste peiling.

Voor het onderzoek hebben 147 vo-scholen en 34 vso-scholen meegedaan aan de peiling. In het vo deed 1 klas per school mee met het peilingsonderzoek, met uitzondering van het praktijkonderwijs (pro). In het vso en pro deden 2 klassen mee per school. In totaal hebben 483 leerlingen in het vso en 3085 leerlingen in het vo de leestoets gemaakt. De vo-leerlingen waren als volgt over de onderwijssoorten verdeeld:

  • pro n=62
  • vmbo-b/k n=468
  • vmbo-g/t n=736
  • havo/vwo n=1819.

De analyses en beschrijving van de toetsresultaten zijn gebaseerd op deze groep leerlingen.

Samenwerking tussen NRO, onderzoeksconsortium en de inspectie

Het onderzoek is in het voorjaar van 2023 uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), onder regie van de Inspectie van het Onderwijs. Het onderzoeksconsortium dat het peilingsonderzoek uitvoerde bestond uit Expertisecentrum Nederlands, KBA Nijmegen, Universiteit Twente en Cito B.V. Het rapport Peil.Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs einde leerjaar 2 2022-2023 is gebaseerd op het door het consortium geschreven technisch rapport. Het technisch rapport bevat een uitgebreide verantwoording van de dataverzameling, de representativiteit voor Nederland van de onderzoeksgroep, de inhoud en kwaliteit van het instrumentarium en de resultaten van de uitgevoerde data-analyses.

Door de Inspectie van Onderwijs zijn aanvullende analyses op de door het consortium verzamelde data uitgevoerd. De verantwoording van deze analyses is te vinden in een apart technisch rapport.