Onderwijsprofessionals over de onderzoeksresultaten Peil.Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs
Hoe kunnen we de resultaten van Peil.Leesvaardigheid 2022-2023 einde leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs duiden? Wat kunnen ze betekenen voor scholen en docenten en voor beleidsmakers? En welk soort vervolgonderzoek is aan te bevelen? Deze en andere vragen hebben we voorgelegd aan een focusgroep van professionals uit de onderwijspraktijk, het onderwijsbeleid en het onderwijsonderzoek.
Ambitie om vakoverstijgend te lezen wordt nog niet gerealiseerd
Scholen willen ook in andere vakken dan Nederlands aandacht aan leesvaardigheid besteden volgens hun leerplan. Dit betekent niet dat het daadwerkelijk gebeurt, meent de focusgroep. Leesvaardigheid wordt toch gezien als iets van de vakgroep Nederlands. Voor de andere vakdocenten ligt de focus op hun eigen vakgebied. Terwijl tekst in alle vakken terugkomt. Neem rekenen-wiskunde: de tekst bij de opgaven vertaal je in hetgeen je in de sommen moet maken.
Door leesonderwijs te integreren met zaakvakken, werk je aan diepere leesvaardigheid én vergroot je de kennis van het betreffende vakgebied.
Niels Bakker, teamleider onderzoek, Stichting Lezen
Leerlingen lezen maar weinig boeken voor hun plezier
Uit de peiling blijkt dat maar weinig leerlingen voor hun plezier een boek lezen. De focusgroep vraagt zich af of tegenwoordig niet ‘alles leuk moet zijn’. Er wordt de laatste tijd veel nadruk gelegd op leesplezier. Het is belangrijk dat leerlingen leeskilometers gaan maken.
Iets wat goed voor je is, hoeft niet per se leuk te zijn. Lezen is heel goed voor je, maar zeker niet voor iedereen direct leuk. Het verplicht lezen op school is iets goeds, laat de kinderen dat ervaren. De liefde voor lezen volgt direct of komt later wel.
Petra Groenewegen, docent Nederlands, O.R.S. Lek en Linge
Daarnaast is er ook veel afleiding, bijvoorbeeld door de digitale wereld. De focusgroep vreest dat leerlingen daarin ook veel vrijheid krijgen van hun ouders.
Er is thuis te veel vermaak: Netflix, de telefoon, de spelcomputer… Er blijft gewoon geen tijd over om te lezen.
Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT en docent, Hogeschool Windesheim
Benieuwd naar alle bevindingen van de focusgroep? Bekijk dan deel A uit het rapport.