Ideeën van onderwijsprofessionals voor het verbeteren van het leesonderwijs

Wat kunnen scholen en lerarenopleidingen ondernemen om het onderwijs en de leesprestaties van leerlingen te verbeteren? Welke adviezen heeft de focusgroep voor beleidsmakers? En wat kan verder worden onderzocht?

Enkele van de adviezen voor de onderwijspraktijk

Ontwerp een schoolbreed taalbeleid en creëer teamwork

Ontwikkel samen het taalonderwijs binnen de school. Steek dit in vanuit de zaakvakken en betrek dus niet alleen de docenten Nederlands. Stimuleer daarnaast ook nascholing voor docenten in leesbevordering en differentiatie in effectief leesonderwijs. Neem ook docenten van zaakvakken mee in de professionalisering rond leesbevordering en leesdidactiek. Kijk ook naar de taakbelasting van docenten Nederlands. Die moet volgens de focusgroep lager. Dat staat mogelijk veel docenten Nederlands in de weg om zich na te scholen, hun lessen te innoveren et cetera. 

Niet iedere leraar kan alles weten, maar maak van elke docent een taalbewuste docent!
Linda Vogelesang, projectcoördinator voortgezet onderwijs, Bibliotheek Gelderland Zuid

Tips voor scholen voor het verbeteren van hun leesonderwijs

Scholen kunnen zelf diverse verbeteringen aanbrengen in hun leesonderwijs. Een paar voorbeelden:

  • Laat de leerlingen langere en meer complexe teksten lezen
  • Geef meer aandacht aan de koppeling lezen-schrijven-luisteren-spreken

Er is in de praktijk behoefte aan goede voorbeelden van andere scholen. En niet alleen perfecte scholen, maar ook scholen die in het proces zitten om te verbeteren.
Heleen Rijckaert, beleidsadviseur, Taalunie

De overige adviezen voor de onderwijspraktijk vindt u in deel A van het rapport.

Enkele van de adviezen voor het onderwijsbeleid

Lerarenopleidingen moeten meer en diepere aandacht besteden aan leesvaardigheid 

Zorg voor vakgericht lezen op de lerarenopleiding en maak het lezen van jeugdboeken verplicht, want dan gaan leraren in opleiding het vanzelf leuk vinden. Hiervoor moet tijd worden vrijgemaakt.

Maak bij- en nascholing voor docenten verplicht. Een chirurg moet toch ook bijscholen?
Carlijn den Otter, docent Nederlands, Gomarus College Groningen

Zorg voor een eigen schoolbibliotheek of mediatheek

Schoolbesturen en de overheid zouden moeten zorgen voor een schoolbibliotheek of mediatheek op elke school, dus ook op scholen in het voortgezet speciaal onderwijs. Ook kunnen schoolbesturen en de overheid investeren in een programma als ‘De Bibliotheek op School’. En maak bibliotheken gratis voor docenten en leerlingen en studenten boven de 18 jaar.

De overige adviezen voor het onderwijsbeleid vindt u in deel A van het rapport.

Enkele van de adviezen voor vervolgonderzoek

Onderzoek stijging aantal leerlingen onder 1F-niveau

Onderzoek wat de oorzaak is van de stijging van het aantal leerlingen dat onder het fundamentele niveau 1F scoort. Bekijk hierbij de invloed van sociale media, het software-gebruik op school, de invloed van tekstlengte en de invloed van fictie lezen.

Onderzoek mogelijkheden vernieuwing en verbetering leestoets

Onderzoek hoe leestoetsing vernieuwd en verbeterd kan worden. Denk aan verdieping, meerdere teksten, fictie of non-fictie en digitaal versus papier. Maakt het uit of een toets digitaal of op papier is?

De overige adviezen voor vervolgonderzoek vindt u in deel A van het rapport.