Reflectiewijzer leesonderwijs onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs

Wilt u op uw school aan de slag met de verdere leesontwikkeling van uw (onderbouw)leerlingen? De Reflectiewijzer leesonderwijs kan u hierbij helpen. De reflectiewijzer is een hulpmiddel om met uw team in gesprek te gaan over de kwaliteit van het leesonderwijs op school. De richtinggevende vragen kunnen dienen als startpunt. Ook vindt u in de reflectiewijzer suggesties en aanbevelingen.

Omslag reflectiewijzer Leesonderwijs onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

In de reflectiewijzer komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Visie en beleid
  • Doelen en doorgaande leerlijnen
  • Een taalrijke leesomgeving
  • Lezen in alle vakken
  • Effectieve didactiek
  • Zicht op leesontwikkeling

De reflectiewijzer is ontwikkeld door SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.