Met dit peilingsonderzoek wordt in kaart gebracht wat leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs kennen en kunnen op het gebied van mens en natuur. Ook geeft dit onderzoek zicht op het onderwijs dat op het gebied van mens en natuur wordt gegeven. Het domein mens en natuur raakt aan belangrijke vraagstukken van deze tijd zoals klimaatverandering, biodiversiteit en technologische ontwikkelingen.
Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de volgende meetinstrumenten:
- Een kennistoets en praktische opdrachten
Hiermee wordt de vaardigheid van leerlingen op het gebied van mens en natuur in kaart gebracht.
- Vragenlijst voor leerlingen
Deze bevat vragen over henzelf en over bijvoorbeeld hun interesse in activiteiten op het gebied van mens en natuur.
- Vragenlijsten voor schoolleiders en leerkrachten
Deze zijn bedoeld om de onderwijspraktijk op het gebied van mens en natuur in kaart te brengen en om verbanden te kunnen leggen tussen de vaardigheid van de leerlingen en het onderwijs dat zij krijgen.
- Verdiepend onderzoek
In het verdiepend onderzoek wordt in beeld gebracht welke bevorderende en belemmerende factoren er zijn om het onderwijs op het gebied van mens en natuur vorm te geven.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium waarin Cito, het Expertisecentrum Nederlands en KBA Nijmegen samenwerken. Aan de basis van het onderzoek liggen:
De resultaten en het rapport worden naar verwachting in het voorjaar van 2026 gepubliceerd.