Deze peiling laat zien dat, volgens de meerderheid van deelnemende schoolleiders en leerkrachten, het burgerschapsonderwijs nog verder ontwikkeld moet worden.
Er is nog niet veelvuldig sprake van een visie, concrete leerdoelen voor burgerschapsvorming en een leerlijn voor burgerschap. Deze zijn wel noodzakelijk om het onderwijs in burgerschapsvorming doelgericht en samenhangend vorm te kunnen geven.
Het onderzoek toont ook dat 4 van de 5 leerlingen ongeveer 50% tot 90% beheersen van de opgaven voor burgerschapskennis en de vaardigheid in het toepassen van kennis. Een even groot deel van de leerlingen heeft een matig tot redelijk vertrouwen in de eigen burgerschapsvaardigheid en een gematigd positieve burgerschapshouding. De burgerschapskennis van groep 8-leerlingen is licht gedaald sinds 2009. Niet alleen het burgerschapsonderwijs hangt samen met de burgerschapscompetenties van leerlingen, ook de omgeving (zoals de thuissituatie) is hierop van invloed.
Bekijk de resultaten en het rapport Peil.Burgerschap 2019-2020 (gepubliceerd op 9 maart 2022)