Verhalen uit de praktijk

We willen naast de resultaten van de peiling ook de praktijk laten zien. We zijn bij twee scholen geweest om te zien hoe zij invulling geven aan Kunstzinnige oriëntatie.

Videospeler
00:00
00:00
00:00
Gebruik pijl omhoog/omlaag om het volume te verhogen/verlagen.

Hieronder  staat een aantal uitspraken van de leerlingen en schoolleiding die in de film te zien zijn. Ter inspiratie voor professionals op beleidsniveau en onderzoekers. Maar vooral ook ter inspiratie voor andere scholen. Voor leerkrachten, interne cultuurcoördinatoren en ouders.

meisje

"Door de dramavakken en kunstvakken durf ik steeds meer. Nu wil ik heel graag iets voor de klas doen. Eerst durfde ik dat niet."

jongen

“Wat ik mooi vind aan schilderijen is dat je eerst een beetje gekras ziet. Kijk je iets langer, dan zie je er iets moois erin. Als je geen geduld daarvoor hebt dan loop je daar gewoon bij weg en zie je dat mooie niet”.

meisje

“Ik vind het erg leuk om naar musea te gaan met de klas. Je krijgt dan heel veel werkbladen mee. Eerst denk je ‘dat is niet leuk’. Maar je kunt veel over de schilderijen opschrijven en dan kun je daar nog van leren.’’

meisje

“Ik wil advocaat worden. Als advocaat helpt drama je bij het uiten van je argumenten.”

Aart Molendijk

Aart Molendijk, directeur van De Wegwijzer in Wijk bij Duurstede

Creatief omgaan met talent

“Wij vinden het onderwijs en de cultuurvakken essentieel. We willen de talenten van de mensen die hier werken benutten. Dus kijken we ‘Waar heb je affiniteit mee? Waar ligt je hart?’ Is dat bij beeldend, bij muziek, bij drama, bij dans? Die leerkrachten hebben wij bij de groei van de school steeds meer vrij kunnen roosteren van het gewone werk voor de klas. Die geven nu door de hele school het vak waar hun hart ligt. Dat noem ik creatief omgaan met talenten van mensen.

Rijksmuseum

Het mooie van de cultuurvakken vind ik dat dat niet stopt bij de buitendeur van de school. We gaan regelmatig naar buiten. Afgelopen februari hebben wij een prachtig project gehad waarin alle achttien groepen van De Wegwijzer een bezoek brachten aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Er is een prachtige tentoonstelling geweest net voor de voorjaarsvakantie, waar alle ouders en grootouders konden zien wat de kinderen hebben gemaakt.

Verbinding

Wij zoeken de verbinding tussen de cultuurvakken en de zaakvakken. Bij geschiedenis zijn ze bezig met Egypte, dan worden bij beeldend potjes gemaakt waar de ingewanden van farao’s in gingen. Dat zijn mooie, logische lijntjes die je kunt maken. Ik vind het belang van de cultuurvakken ook wel dat kinderen creatief leren denken, waarbij je ook creatief kunt zijn bij het oplossingen bedenken. Niet alleen maar bij zaakvakken, maar ook bij rekenen en taal.

Aan de slag!

Ik ben ervan overtuigend dat je altijd met Kunstzinnige oriëntatie aan de gang kan gaan. Hoe je school ook is samengesteld. Natuurlijk, dan ligt de lat op onze school misschien wat hoger en kun je van een bepaalde basiskennis uitgaan. Maar op elke school kun je ermee aan de slag. Ik denk dat elk kind daar blij van wordt, ongeacht welke achtergrond hij of zij heeft.”

Jokelien Hoomans

Jokelien Hoomans, directeur van de meester G. propschool in Lochem

‘Luikjes’

“Wij vinden het heel belangrijk kinderen zo vroeg mogelijk in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Kinderen kunnen dan geïnspireerd raken, de verschillende ‘luikjes’ in hun hoofd komen zo in verbinding met elkaar. Als je kinderen creatief laat nadenken, creatief laat werken, creatief laat handelen dan geeft dat allerlei mogelijkheden om later in het verdere leven naar oplossingen te zoeken. Anders te denken dan een ander. Omdat je geleerd hebt om in meer mogelijkheden na te denken.

Invulling Kunstzinnige oriëntatie

Wij hebben een interne cultuurcoördinator. Die krijgt elke week een aantal uur. Zij stelt allerlei methodes en materialen beschikbaar die behapbaar zijn voor leerkrachten. Leerkrachten weten gelijk als zij beginnen aan een les ‘ah, daar kan ik mijn filmpjes halen, daar kan ik denkvragen over stellen, dit kan ik de kinderen laten doen.’ Wat wij belangrijk vinden is dat kinderen door de jaren heen heel veel technieken leren en verschillende kunstdisciplines leren kennen.

Mogelijkheden

Wij kijken goed naar subsidies en externe mogelijkheden. Zo hebben wij toestemming gekregen om drie jaar lang podiumkunsten te ontwikkelen. Onze interne cultuurcoördinator is daarna ook gevraagd om dat uit te venten naar andere scholen.

Kröller-Müller

We houden goed in de gaten waar er leuke projecten zijn. Het Kröller-Müller Museum had een leuk project. Daar zijn we met kinderen vanaf vier jaar naartoe gegaan. Dat was echt ontroerend om te zien. Vijf bussen zo op een rij en dan dertig auto’s met allemaal ouders erachter aan. Voor elke leeftijd waren er projecten. Het was echt een feest. Als er dan een kind op je afkomt en die zegt: “Yes, ik heb De aardappeleters gezien”. Dan denk je ‘Huh, vinden kinderen dat leuk?’ Ja, dus. En dat komt door de voorbereidingen in de klas.

Het museum naar binnen

Na het bezoek aan het Kröller-Müller hebben we kunst gemaakt, de zonnebloemen van Van Gogh. We hebben een presentatieavond gehouden voor de ouders. Dat is echt een feest. Dan haal je het museum naar binnen."