Verschillen in reken- en wiskundeprestaties

Welke verschillen zijn er te zien in de reken- en wiskundeprestaties van leerlingen? Welke kenmerken hebben invloed op deze verschillen? Maakt het bijvoorbeeld uit in welke klas een leerling zit?

De verschillen in reken- en wiskundeprestaties zijn meer afhankelijk van de leerling zelf en minder van de klas waar zij in zitten

In de ene klas presteren leerlingen beter op de reken-wiskundetoets dan in de andere. Dit zien we niet alleen tussen onderwijssoorten (vmbo-b/k, vmbo-g/t en havo/vwo), ook binnen elke onderwijssoort zijn er verschillen. Dit geldt ook voor het kleine aantal onderzochte klassen in het praktijkonderwijs (pro). Vanwege het kleine aantal weten we niet of de verschillen van toepassing kunnen zijn op alle pro-klassen in Nederland. Daarom worden over het pro geen conclusies getrokken. Van alle verschillen in reken- en wiskundeprestaties is gemiddeld een kleiner deel toe te schrijven aan verschillen tussen klassen dan aan verschillen tussen leerlingen. Het aandeel dat is toe te schrijven aan verschillen tussen klassen is voor havo/vwo-klassen groter dan voor vmbo-b/k- en vmbo-g/t-klassen. Voor havo/vwo-leerlingen maakt de klas waarin zij zitten mogelijk meer uit voor hun reken- en wiskundeprestaties dan voor vmbo-leerlingen.

Kenmerken als mogelijke invloed op de reken- en wiskundeprestaties

De gevonden samenhang tussen reken- en wiskundeprestaties en onderwijskenmerken zegt nog niets over oorzaak-gevolgrelaties en hierover stellen we in dit peilingsonderzoek niets vast. We spreken over een mogelijke invloed van een kenmerk op de reken- en wiskundeprestaties van leerlingen in het tweede leerjaar van het vo. Voor alle 3 de onderwijssoorten geldt dat meer zelfvertrouwen in wiskunde van leerlingen samengaat met hogere reken- en wiskundeprestaties. Enkele kenmerken komen voor in 1 onderwijssoort. Voor vmbob/ k-leerlingen geldt dat een geloof in eigen groeimogelijkheden voor wiskunde (growth mindset) samengaat met hogere reken- en wiskundeprestaties. Voor vmbo-g/t-leerlingen gaat het inzien van het belang van wiskunde samen met hogere reken- en wiskundeprestaties. Het gebruik van veel oplossingsstrategieën in de reken-wiskundeles gaat samen met lagere reken- en wiskundeprestaties.

Meer resultaten

In Peil.Rekenen-Wiskunde tweede leerjaar voortgezet onderwijs, 2021-2022 leest u meer over de verschillen in reken- en wiskundeprestaties. U vindt de informatie in deel B, hoofdstuk 4: Verschillen in reken- en wiskundeprestaties.