Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023

Deze peiling laat zien dat de meerderheid van de leerlingen in het tweede leerjaar van het vmbo-g/t, havo en vwo goed op weg zijn op de beoogde eindniveaus voor leesvaardigheid te halen. Hun leesniveaus passen bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin de leerlingen zich bevinden. Maar in het vmbo-b/k haalt twee derde van de leerlingen nog niet het fundamentele niveau (1F).

Errata bij het rapport

Na publicatie van het rapport Peil.Leesvaardigheid Einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs schooljaar 2022-2023 op 19 november 2024 is gebleken dat ons rapport enkele onvolkomenheden met betrekking tot het praktijkonderwijs bevatte. 

Aan het onderzoek namen slechts 62 leerlingen deel uit het praktijkonderwijs. Daarom kunnen we geen conclusies trekken over het landelijke beeld bij praktijkonderwijs of over de leerlingen in het praktijkonderwijs.

In het rapport wordt niet vermeld dat voor leerlingen in het praktijkonderwijs 1F niet als eindniveau geldt, maar als nagestreefd eindniveau voor taal. 

Tot slot is een citaat over de referentieniveaus niet correct.

Wij betreuren het dat deze onvolkomenheden tot verkeerde beeldvorming over het praktijkonderwijs hebben geleid. Op korte termijn publiceren we hier een gecorrigeerde digitale versie van het rapport.

In het document Errata bij het rapport Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs schooljaar 2022-2023 vindt u de correcties.

Dit rapport voldoet mogelijk niet aan alle eisen voor digitale toegankelijkheid. Als inspectie vinden wij het belangrijk dat onze documenten voor iedereen toegankelijk zijn. Ervaart u in de tussentijd problemen? Laat ons dit dan weten via het contactformulier.