De vertrouwensinspecteur voor de kinderopvang
Merkt u dat er in of rond een kinderopvang (ernstige) problemen voordoen? Ouders, beroepskrachten, houders, gastouders, aandachtfunctionarissen en andere betrokkenen in de kinderopvang kunnen dan contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs.
Wanneer neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?
Hoe neemt u contact op met de vertrouwensinspecteur?
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111. (lokaal tarief, € 0,28 per minuut, met een starttarief van € 0,0951)U kunt ook anoniem contact opnemen met de vertrouwensinspecteurs. De vertrouwensinspecteur heeft een bijzondere geheimhoudingsplicht zodat gevoelige zaken besproken kunnen worden.
Wat kan de vertrouwensinspecteur voor u betekenen?
De vertrouwensinspecteur adviseert houders, medewerkers, gastouders en ouders als zij aanwijzingen hebben dat een medewerker, of andere aanwezige persoon in de kinderopvang mogelijk één van psychisch en fysiek geweld, mishandeling, seksuele intimidatie en seksueel misbruik tegen een kind gebruikt.
Voor ouders
Ouders kunnen de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zij een vermoeden hebben van seksueel misbruik, seksuele intimidatie en/of geweld tegen kinderen in kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang of bij de gastouder. De vertrouwensinspecteur luistert en informeert. Zo nodig adviseert de vertrouwensinspecteur, bijvoorbeeld over een traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte. De vertrouwensinspecteur zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding). De vertrouwensinspecteur kan ook niet zelf zorgen voor een oplossing, maar wel helpen om een oplossing te bereiken.
Voor medewerkers in de kinderopvang en houders
Medewerkers in de kinderopvang die een vermoeden hebben van seksueel misbruik, seksuele intimidatie of een vermoeden hebben van mishandeling tegen kinderen tijdens de opvang, moeten dit melden bij de houder. Houders zijn verplicht met de vertrouwensinspecteurs te overleggen, zodra zij weten van mogelijke mishandeling of seksueel misbruik door een met taken belast persoon richting een opgevangen kind. We noemen dit overlegplicht.
De meld-, overleg- en aangifteplicht in stappen
Waar moet een kinderopvang aan voldoen?
De kinderopvang moet zorgen voor de emotionele veiligheid van kinderen en een gezonde en veilige omgeving zijn. Ook moet de houder beleid hebben om het risico op grensoverschrijdend gedrag te verkleinen. Meestal kunt u hier meer over vinden in het pedagogisch beleidsplan en in het veiligheids- en gezondheidsbeleid. Dit staat in de meeste gevallen op de website van de organisatie of u kunt het opvragen. Is er toch een (sociaal) onveilige situatie op de kinderopvang? Dan kunt u daarover in gesprek gaan met de leidinggevende of de directeur. Als het gastouderopvang betreft, kunt u terecht bij het gastouderbureau. Sommige kinderopvangorganisaties hebben ook een vertrouwenspersoon voor ouders aangesteld
Hoe kunt u de vertrouwensinspecteurs op de kinderopvang onder de aandacht brengen?
Bekijk en download onze flyer 'Vertrouwensinspecteurs voor onderwijs en kinderopvang – een luisterend oor en een goed advies'.
Wat kunt u doen bij andere soorten klachten in of rondom de kinderopvang?
Wilt u behandeling van of bemiddeling bij een (specifieke) klacht over een kinderdagverblijf, bso, gastouder of gastouderbureau? Dan kunt u de stappen uit de klachtenregeling van de kinderopvangorganisatie volgen. U kunt ook terecht het Klachtenloket Kinderopvang of de Geschillencommissie Kinderopvang. De inspectie behandelt zelf geen klachten. We kunnen u wel verder helpen door te informeren over uw mogelijkheden om de klacht op te lossen. We beantwoorden uw vragen en helpen u met praktische tips.
Denkt u dat uw klacht voor het toezicht op de kinderopvang van belang is? Dan kunt u daarvan melding maken bij de inspectie kinderopvang van de GGD in uw regio.