Toezicht op resultaten basisvaardigheden taal en rekenen/wiskunde
Zoals u in de nieuwsbrief van 26 mei kon lezen versterken wij de komende jaren ons toezicht. Daarin focussen we ons toezicht inhoudelijk op de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen. Daarbij besteden we in ons toezicht ook meer aandacht aan de resultaten die leerlingen behalen op de basisvaardigheden taal en rekenen/wiskunde. In het onderzoekskader 2021 (voortgezet) speciaal onderwijs staat dat wij van scholen verwachten dat minimaal 75% van de leerlingen aan het einde van de schoolperiode de door de school beoogde streefniveaus op de kernvakken taal en rekenen/wiskunde behaalt. Deze streefniveaus moeten passen bij de uitstroombestemmingen van de leerlingen, zoals vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief. We vragen scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs om de resultaten voor leerlingen met de uitstroombestemming (vervolg)onderwijs te onderbouwen met de resultaten van de eindtoets en de examenresultaten.