7. Een thematische tekstcollectie

Met deze werkvorm ontdekt u hoe u vanuit één tekst tot een thematische tekstcollectie kunt komen.

Deze pagina is ontwikkeld door Jantien Dhont en Joanneke Prenger van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Voorbereiding

  • Duur werkvorm: 60 minuten
  • Bekijk ter inspiratie een klein stukje uit de webinar Een impuls aan je leesonderwijs! (SLO), vanaf minuut 11 tot minuut 13.10
  • Maak een afspraak met je duopartner of de leerkrachten die les geven aan dezelfde groep.

Maak inzichtelijk welke boeken jullie op de thematafel willen

Uit onderzoek naar effectief begrijpend leesonderwijs blijkt dat het belangrijk is om langere tijd te lezen over hetzelfde thema. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een rijk thema waar veel concepten en begrippen aan verbonden kunnen worden. Lees eventueel ter inspiratie de handleiding Focus op begrip (Smits/Van Koeven, Windesheim Lectoraat). Ook zijn goede (voorlees)boeken en een brede verzameling aan teksten (zakelijke teksten, informatieve teksten, jeugdliteratuur, podcasts, poëzie, websites etc.) belangrijk. Daarmee kan de kennis van leerlingen zich verder uitbreiden en wordt er gewerkt aan diepe woordkennis van leerlingen.

Bekijk de PDF Rijke teksten in de praktijk (tijdschrift MeerTaal) en laat je inspireren. Maak daarna zelf of als team ook zo’n soort poster en verwerk daarin alle boeken die je op jullie thematafel zou willen leggen. Pak het als volgt aan:

  1. Kijk welk thema in je zaakvakmethode binnenkort aan de orde is dat geschikt is voor deze aanpak.
  2. Zoek een goede rijke tekst die past bij dit thema, waarvan je wil dat leerlingen die aan het eind van het thema kunnen begrijpen, maar waarvoor ze eerst gezamenlijke kennis moeten opbouwen. Eigenlijk is dit dus de kerntekst waar naartoe gewerkt wordt, via allerlei filmpjes, teksten en boeken.
  3. Bedenk hoe je met de leerlingen kennis wilt opbouwen richting deze tekst. Denk aan:
    • een geschikt filmpje van het Jeugdjournaal of Willem Wever
    • een tekst van informatieve jeugdboekenschrijvers als Arend van Dam, Jan Paul Schutten en Marc ter Horst.
    • een nieuwsbegriptekst uit je archief
  4. Zoek jeugdliteratuur die bij het thema past. Welk boek ga je voorlezen? Welke boeken komen op de thematafel? Breng variatie aan in tekstsoorten en genres: non-fictie, literatuur, strips. De leesconsulent van jullie school kan je hierbij helpen.
  5. Gebruik een of meer van de volgende websites:

Aanvullende bronnen