Met dit peilingsonderzoek wordt in kaart gebracht wat leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs kennen en kunnen op het gebied van het schrijven van teksten. Ook geeft dit onderzoek zicht op het schrijfonderwijs dat op de scholen wordt gegeven.
Tijdens het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de volgende instrumenten:
- Digitale schrijftoets voor leerlingen
Hiermee kan het niveau van de leerlingen worden gemeten.
- Vragenlijst voor leerlingen
Deze bevat vragen over henzelf en de schrijfactiviteiten die zij zowel op school als buiten school ondernemen.
- Vragenlijst voor schoolleiders en leraren
Deze is bedoeld om de onderwijspraktijk van het leren schrijven van teksten te beschrijven en om verbanden te kunnen leggen tussen de schrijfprestaties van de leerlingen en het onderwijs dat zij krijgen.
- Observaties en interviews op een klein aantal scholen
Hiermee worden goede voorbeelden opgehaald om het onderwijs te verbeteren.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium waarin Expertisecentrum Nederlands, KBA Nijmegen, Cito en Radboud Universiteit Nijmegen samenwerken. Aan de basis van het onderzoek liggen:
De resultaten en het rapport worden naar verwachting begin 2026 gepubliceerd.