Verschillen in digitale geletterdheid
In de ene klas presteren leerlingen beter op de toets voor digitale geletterdheid dan in de andere. Gemiddeld is 9% van alle verschillen in prestaties toe te schrijven aan verschillen tussen klassen. De overige 91% is toe te schrijven aan verschillen op het niveau van de leerlingen.
Digitale geletterdheid hangt vooral samen met kenmerken op leerlingniveau
Van de in deze peiling meegenomen kenmerken, hangen de prestaties op het gebied van digitale geletterdheid van leerlingen enkel samen met kenmerken op leerlingniveau. De sterkste samenhang wordt gevonden met het voorlopig schooladvies van leerlingen. Zo zijn leerlingen met een vwo-advies gemiddeld hoger digitaal geletterd dan leerlingen met een advies voor de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo. Ook geldt dat leerlingen met hogere scores voor begrijpend lezen en op de woordenschattoets een iets hogere score halen op de toets voor digitale geletterdheid. Verder zijn leerlingen met een positievere attitude ten aanzien van het gebruik van digitale apparaten iets hoger digitaal geletterd dan leerlingen met een minder positieve attitude. Hetzelfde geldt voor de waardering voor de toets in dit peilingsonderzoek. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om of de leerling de toets leuk vond en goed te begrijpen. Tot slot blijken meisjes iets hoger digitaal geletterd dan jongens.
Meer resultaten
In Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 leest u meer over de verschillen in digitale geletterdheid. U vindt de informatie in deel B, hoofdstuk 4: Verschillen tussen scholen en leerlingen.