Onderzoeksresultaten in het kort
Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 geeft voor het eerst zicht op de digitale geletterdheid bij een representatieve groep leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs (bo). Daarnaast brengt het onderzoek het onderwijs in digitale geletterdheid op de scholen in kaart, evenals de houding van leerlingen en leerkrachten tegenover digitale geletterdheid. Tot slot is bekeken welke algemene en aan digitale geletterdheid gerelateerde kenmerken van leerlingen, leerkrachten en klassen samenhangen met de verschillen in digitale geletterdheid. Tijdens de uitvoering van de peiling (voorjaar 2022) waren de kerndoelen nog in ontwikkeling; de concept kerndoelen digitale geletterdheid zijn begin maart 2024 gepresenteerd.
Belangrijkste resultaten in één visuele plaat
Heeft u geen tijd om alle onderzoeksresultaten te lezen of wilt u de uitkomsten van het onderzoek met anderen bespreken? Bekijk dan eens de visuele samenvatting van Peil.Digitale geletterdheid. Deze visuele samenvatting laat de belangrijkste onderzoeksresultaten in beeld zien.
Alle resultaten in het rapport
Op onze website lichten we de belangrijkste resultaten van het peilingsonderzoek naar digitale geletterdheid einde basisonderwijs uit. Bent u benieuwd naar alle onderzoeksresultaten? Deze leest u in het rapport van dit peilingsonderzoek.
Documenten
-
Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022
Dit is de eerste peiling die een landelijk representatief beeld geeft van de digitale geletterdheid van groep 8-leerlingen in het ...
-
Technisch rapport Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022
-
Technisch rapport Peil.Digitale geletterdheid van het onderzoeksconsortium