Onderwijsprofessionals over de onderzoeksresultaten Peil.Rekenen-Wiskunde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023

Wat vertellen de resultaten van Peil.Rekenen-Wiskunde 2022-2023 einde basisonderwijs (bo), speciaal basisonderwijs (sbo) en speciaal onderwijs (so) ons? Welke inzichten leveren ze beleidsmakers, scholen en docenten op? En welk vervolgonderzoek en verder debat zouden nuttig kunnen zijn? Deze en andere vragen hebben we voorgelegd aan een focusgroep van professionals uit de onderwijspraktijk, het onderwijsbeleid en het onderwijsonderzoek.

De prestaties van leerlingen zijn vergelijkbaar met die van de peiling in 2019

De prestaties in rekenen-wiskunde zijn vergelijkbaar met die van de peiling in 2019. Dat lijkt opmerkelijk vanwege de tussenliggende coronacrisis. Maar de focusgroep is niet verbaasd over dit resultaat. Volgens de focusgroep werd rekenen-wiskunde als belangrijk gezien en werd er daarom veel aandacht aan besteed door scholen. Verder kunnen de meeste ouders hun kinderen helpen bij rekenen-wiskunde.

Je kunt je voorstellen dat aan rekenen prioriteit gegeven werd in coronatijd. Bovendien kon dit vak relatief gemakkelijk online worden gegeven.
Stanja Oldengarm, curriculumexpert rekenen en wiskunde, SLO

Leerlingen hadden het meest moeite met opgaven over probleemoplossen

De moeite die veel leerlingen hadden met probleemoplossen, is mogelijk te verklaren doordat ze het probleemoplossen nog niet geleerd hebben. Het kan ook zijn dat de opgaven voor  probleemoplossen helderder geconstrueerd moeten worden. Maar omdat probleemoplossen volgens de focusgroep steeds belangrijker wordt in de maatschappij, hecht men er veel belang aan.

Wat de focusgroep meermaals benadrukt, is dat leerkrachten bij een toets niet ‘sec’ naar het antwoord moeten kijken. 

De essentie is niet of een antwoord goed of fout is. De wijze waarop het kind met het probleem aan de slag is gegaan, zegt meer over de beheersing van de stof.
Bronja Versteeg, adviseur en trainer rekenen-wiskundeonderwijs

Ik vraag mijn leerlingen vaak: hoe kom je aan deze oplossing? Zo daag je ook de minder vaardige
leerlingen uit.

Edwin van der Meer, leerkracht, SPO Utrecht

Ik geef mijn leerlingen eerst vaak een halffabrikaat. Ze krijgen ze wat meer inzicht en dat helpt ze om de opgaven vlot en goed te maken.
Debbie Dussel, leerkracht en SEN-rekenspecialist, Willibrordschool, Vleuten