Ideeën van onderwijsprofessionals voor het verbeteren van het rekenonderwijs
Wat kunnen scholen en lerarenopleidingen ondernemen om het onderwijs en de rekenprestaties van leerlingen te verbeteren? Welke adviezen heeft de focusgroep voor beleidsmakers? En wat kan verder worden onderzocht?
Enkele van de adviezen voor de onderwijspraktijk
Stel een rekencoördinator aan
De focusgroep raadt scholen aan om een rekencoördinator aan te stellen. Geef deze goede richtlijnen, ambulante tijd en een helder mandaat: wat is hun taak en verantwoordelijkheid?
Een rekencoördinator heeft een ervaren meerwaarde als deze wordt gefaciliteerd en gesteund door het bestuur. Bekijk hoe je deze persoon het beste in stelling kunt brengen. Bespreek dit bovenschools en kijk naar goede praktijkvoorbeelden. Zorg ook dat zij zich bewust zijn van hun taak én het curriculum. Dat leidt tot constructieve afstemming tussen doelen, aanbod en toetsing. En vraag je af wat ze nodig hebben qua leerkrachtvaardigheden.
Niet alleen de coördinerende functie van de rekencoördinator is belangrijk, maar deze persoon moet ook een rekenspecialist zijn, een expert in het vakgebied, die inhoudelijk de collega’s ondersteunt of dingen voordoet in de klas.
Michiel Veldhuis, associate lector rekenen-wiskunde Hogeschool IPABO Amsterdam/Alkmaar, universitair docent Universiteit Utrecht en secretaris NVORWO
Heldere visie op het curriculum rekenen-wiskunde
De schoolleiding moet een heldere visie hebben op het curriculum rekenen-wiskunde. Deze ontbreekt nogal eens, vindt de focusgroep. De groep ziet dat schoolbestuurders soms uit het bedrijfsleven komen en sturen de school als een bedrijf aan. De focusgroep is bang dat die bestuurders de daadwerkelijke behoeften van leerkrachten en leerlingen niet altijd goed aanvoelen. Daarbij komen er vanwege het lerarentekort veel mensen zonder diploma voor de klas te staan. Het faciliteren van bijscholing is dan extra belangrijk.
De overige adviezen voor de onderwijspraktijk vindt u in deel A van het rapport.
Enkele van de adviezen voor het onderwijsbeleid
Scholing nieuwe kerndoelen
Met de komst van de nieuwe kerndoelen ziet de focusgroep een kans om te werken aan verdere bewustwording van goed reken-wiskundeonderwijs op scholen.
Laten we verkennen of het mogelijk is om alle leraren in Nederland te scholen in de inhouden van de nieuwe kerndoelen. Vergelijk het met de kinderen van 9 jaar die een vaccinatieprik krijgen. Zo’n scholing is net zo’n grote landelijke operatie, maar wellicht een goede investering. Daarna gaat elke school er op zijn eigen manier mee aan de slag.
Iris Verbruggen, curriculumexpert gespecialiseerd onderwijs en rekenen en wiskunde, SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling)
Bezuinig niet op onderwijs
De focusgroep adviseert om niet te bezuinigen op onderwijs.
Laten we investeren op de goede plek, zodat we minimaal hetzelfde niveau behouden. Onderzoek naast de investeringen, bijvoorbeeld>: hoe heeft het Masterplan basisvaardigheden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uitgepakt?
Michiel Veldhuis, associate lector rekenen-wiskunde Hogeschool IPABO Amsterdam/ Alkmaar, universitair docent Universiteit Utrecht en secretaris NVORWO
De overige adviezen voor het onderwijsbeleid vindt u in deel A van het rapport.
Enkele van de adviezen voor vervolgonderzoek
Kwalitatief vervolgonderzoek
De vele gegenereerde data nodigen uit tot kwalitatief vervolgonderzoek.
Onderzoek binnen het domein rekenen-wiskunde
Ook onderzoek bínnen het domein rekenen-wiskunde kan van belang zijn. Het domein zelf is ook aan het veranderen. Welke items zijn nog relevant? Leerlingen kunnen volgens de focusgroep bijvoorbeeld nauwelijks meer analoog klokkijken maar lezen de tijd af van hun scherm.
De overige adviezen voor vervolgonderzoek vindt u in deel A van het rapport.